مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 91/9/30
نظر

یکی از بارزترین خصوصیت امام موسی کاظم (ع) صبر و بردباری است. به طوری که ایشان به کاظم یعنی فرو برنده خشم ملقب گردیدند. و چه شایسته است که ما شیعیان خصوصیات اخلاقی ائمه را سرلوحه زندگی خودمان قرار دهیم .

جاری نمودن اخلاق اسلامی  در روابط خانوادگی امری بسیار ضروری است که میتواند باعث قوام خانواده و  سلامت جامعه باشد .یکی از عمده ترین معضلات در روابط خانوادگی ، نداشتن صبر و حوصله و عدم شکیبایی طرفین است.

با توجه به اینکه بسیاری از اختلافات خانوادگی از عدم شکیبایی و کم‌تحملی همسران ناشی می شود. الگوپذیری از منش ائمه هدی بویژه امام موسی کاظم علیه السلام تا حدود زیادی می تواند موجب بهبود روابط خانوادگی گردد.

امروزه افزایش چشم و همچشمی و توقعات باعث مرور اختلافات خانوادگی شده است. برخی از همسران در مقابل مشکلات زندگی، بی‌طاقت و کم‌حوصله می شوند و همین مسأله زمینه بروز اختلاف بین آنها را فراهم می سازد. همسران امروزی می توانند با الگوپذیری از امام موسی کاظم (ع) صبر و استقامت را پیشه خود سازند. در این صورت بسیاری از اختلافات خانوادگی در سایه صبر و گذشت از بین خواهد رفت.

همچنین بسیاری از تنش‌های اجتماعی هم بر اثر بی‌حوصلگی ایجاد می شود. به عنوان مثال بسیاری از تصادفات رانندگی به دلیل عدم رعایت حقوق دیگران و ناشکیبایی رانندگان بوجود می آید.

ما  باید کنترل بیشتری روی اعمال و رفتار خود داشته باشیم و با صبر و بردباری در مقابل ناملایمات زندگی و جامعه مقابله نماییم. در این صورت حس همکاری و همدلی در جامعه افزایش می یابد.

هفتم صفر سالروز ولادت با سعادت حضرت امام کاظم (ع) گرامی باد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 91/9/29
نظر

28آذر91: نماینده مردم بهاباد در مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر صنعت،معدن و تجارت خواستار رسیدگی سریع به خواسته های مردم بهاباد در خصوص معدن چادرملو شد.

دبیر دفتر ارتباط مردمی حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده در بهاباد در گفتگو با بهاباد خبر گفت : نماینده مردم بهاباد در مجلس شورای اسلامی ساعتی پیش با وزیر صنعت،معدن و تجارت دیدار کرد.

نماینده مردم بهاباد در مجلس شورای اسلامی در این دیدار خواستار رسیدگی سریع به خواسته های مردم بهاباد در خصوص معدن چادرملو شد.

حجت الاسلام زارع زاده همچنین تسهیل سرمایه گذاری و توسعه صنعتی شهرستانهای بافق و بهاباد را مورد تاکید قرار داد.

غضنفری، وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز دستور رسیدگی سریع به موضوعات مطروحه را صادر نمود.

*****

و اما ،نماینده اردکان :

محمد رضا تابش در گفتگو با عصر ایران(27آذر91): ...تاکید دارم که اصلاحات اگر اجازه حضوری جدی داشته باشد، انتخابات خرداد سال 92 را به نفع خود رقم خواهد زد تا بلکه مملکت از شرایط بحرانی خارج شود...

*****

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در جمع مردم خراسان شمالی:

بحران نمایی، سیاه نمایی ضعف ها و نارسایی ها، مغالطه در تحلیل کژکارکردی های داخلی و نادیده گرفتن نقاط قوت و پیشرفت های جمهوری اسلامی در برخی تریبون های رسانه ها و محافل سیاسی، از جمله آسیب های همیشگی عرصه ی سیاسی و رسانه ای کشور بوده که به تحلیل نادرست از شرایط کلی منجر گردیده است.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 91/9/29
نظر

حضرت امام حسین (ع) با همه اعضاء خانواده خود به خلق حماسه بزرگ عاشوراء پرداخت و همه ی اعضای خانواده ی او، حتی طفل شیرخوارش در این راستا نقش مهم و بسزایی ایفا کردند، که بی شک یکی از علل و عوامل ماندگاری و تأثیرگذاری این نهضت در طول تاریخ، حضور خانوادگی امام حسین (ع) و وجود زنان و کودکان و نوجوانان ایشان است. شهید مطهری (ره) در همین زمینه می فرمایند:
* «ابا عبدالله اهل بیت خودش را حرکت می دهد برای اینکه در این تاریخ عظیم، رسالتی را انجام دهند، برای اینکه نقش مستقیمی در ساختن این تاریخ عظیم داشته باشند، با قافله سالاری زینب، بدون آن که از مدار خودشان خارج بشوند. از عصر عاشوراء، زینب تجلی می کند، از آن به بعد به او واگذار شده بود.» (حماسه حسینی/ ج 1، ص 332)
* «بودن اهل بیت امام حسین (ع) در صحنه کربلا، صحنه را بسیار بسیار داغتر کرد و در واقع امام حسین (ع) یک عده مبلغ را طوری استخدام کرد که بعد از شهادتش، آنها را با دست و نیروی دشمن تا قلب حکومت دشمن یعنی شام فرستاد. این خودش یک تاکتیک عجیب و یک کار فوق العاده است. همه برای این است که این صدا هر چه بیشتر به عالم برسد، بیشتر به جهان آن روز اسلام برسد و بیشتر ابعاد تاریخ و ابعاد زمان را بشکافد و هیچ مانعی در راه آن وجود نداشته باشد.»(حماسه حسینی، ج 1، ص 272)

پس نتیجه می گیریم که اساساً یکی از مشخصات انسانهای موفق، حرکت خانوادگی آنان به سوی آرمانهای مقدس توحیدی و ولائی تا سرحد فدایی شدن خود خانواده در این مسیر است.

سالروز وفات شهادت گونه دختر سه ساله حسین ابن علی (ع) تسلیت باد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/9/28
نظر

جمع کثیری از اهالی شهر بهاباد و روستاها در مقابل مسجد انقلاب این شهر تجمع نموده و به صورت دسته عزاداری و با نوحه خوانی حضرت اباعبدالله الحسین در خیابان امام خمینی(ره) این شهر تا مقابل مسجد جامع حرکت نمودند، سپس با وسایل نقلیه شخصی و اتوبوس به ایستگاه پمپاژ آب به  معدن چادرملو رفته و بعد از بستن فلکه اصلی انتقال آب و قطع برق درب موتورخانه را جوش دادند.!!!

گفتنی است در حین قطع انتقال آب به چادرملو هیچ گونه درگیری یا خشونتی صورت نگرفت و این اقدام به صورت کاملا مسالمت آمیز و با نظم انجام شد.!!!

در پی جلسات متعدد با حضور مردم بهاباد، علت این اقدام برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی بهاباد توسط معدن چادرملو و عدم رسیدگی مسئولین در این زمینه و قضیه مالکیت معدن چادرملو و همچنین عدم انجام توافقنامه های قبلی مسئولین با مردم بهاباد ذکر شده است.!!!

اردکان نیوز :

نکته 1: آفرین به همت مردم بهاباد و روستاها!

نکته 2: باعث تاسف است که این گونه از احساسات پاک مردمی برای مقاصد سیاسی و ...!!!؟؟؟ استفاده می شود .

نکته 3:چادرملو، حق مسلم اردکان بوده و هست و خواهد بود .

نکته 4: قطعا خاتمه دادن به این غائله و دفاع از حق مسلم مردم اردکان را ، اردکانی ها از  نماینده ی خود در مجلس شورای اسلامی  مطالبه دارند، که امید است به سرعت انجام گردد.

گزارش تصویری از خبر فوق ، حتما ببینید ...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/9/28
نظر

در روایتی ، حضرت امام صادق(ع) پس از آن که به نشانه ها، علامات، اوضاع و احوال دوره ی آخرالزمان اشاره می کنند، می فرمایند:
(فَکُن عَلی حذَرٍ واطلُب إلی الله النَّجاهَ واعلَم أنَّ الناسَ فی سُخطِ الله عزَّو جلَّ...وَاجتهِد أن یَراکَ الله عزَّو جلَّ فیِ خِلافِ ما هُم عَلَیهِ.) (روزگار رهایی، حدیث 1095.)
[(در چنین زمانی) از خشم خدا برحذر باش و از خداوند نجات بطلب و بدان که مردم مورد خشم و غضب پروردگار هستند و... تلاش کن که خداوند تو را در وضعی برخلاف وضع آنها ببیند.]

معضلاتی که امروزه به عنوان دوره آخرالزمان گریبان گیر برخی خانواده هاست را می توان به شرح زیر بر شمرد:

1. بی غیرتی

در دوره ی آخرالزمان زنان و مردان و جوانان دچار نوعی بی حسی و بی میلی در دفاع از ارزشهای اسلامی و انسانی خود و از کیان خود و خانواده خود می شوند و با بی تفاوتی و گاهی در معرض نامحرمان قرار دادن شرافت و ناموس خود، به ساختارشکنی نظام و حقوق و مبانی اخلاقی خانواده می پردازند.
قال علی (ع): (وَ یَری الرَّجل من زَوجَته القبیح فَلا یَنهاها و لایَرُدُّها عنه و یَأخذُ ما تأتی مِن کدِّ فَرجها و مِن مُفسِد خِدرِها حَتّی لَو نُکِحَت طولاً و عرضاً لم یَنهَها و لا یَسمَعُ ما وَقَعَ، فَذاک هُوَ الدَّیُّوثُ.) (روزگار رهایی، حدیث 1087)
«مرد از همسرش انحرافات جنسی را می بیند و اعتراضی نمی کند، از آنچه از طریق خود فروشی به دست آورده می گیرد و می خورد، اگر انحراف سراسر وجود را فرا گیرد، اعتراض نمی کند، به آنچه انجام می شود و در حقش گفته می شود گوش نمی دهد. پس او کسی است که دیوّث است بیگانگان را بر همسر خود وارد می کند.»
قال رسول الله (ص): (... و إذا رأیتَ المرأهَ تَصانِعُ زَوجَها عَلی نِکاح الرِّجال !... رأیتَ خَیرَ بیتٍ یُساعِدُ النِّساءَ عَلی فِسقِهِنَّ!!!) (روزگار رهایی، حدیث 1106)
«هنگامی که ببینی زن از همسرش مطلع است که او با هم جنس خود رابطه دارد و به روی او نمی آورد و می بینی که در بهترین خانه ها زن تشویق می شود که فسق و فجور کند!!!»

شهید مطهری (ره) در تعریف غیرت می فرمایند: « غیرت نوعی پاسبانی است که آفرینش برای مشخص بودن و مخلتط نشدن نسلها در وجود بشر نهاده است.»(حجاب، ص 62)
شهید مطهری (ره) در خصوص اهمیت و تعریف غیرت می فرمایند:
«افرادی که با خودخواهی ها و شهوات نفسانی مبارزه می کنند و به تمام معنی انسان و انسان دوست می گردند و خود را وقف خدمت به خلق می کنند و حسّ خدمت به نوع در آنها بیدار می شود، چنین اشخاصی غیورتر و نسبت به همسران خود حساس تر می گردند. این گونه افراد حتی نسبت به ناموس دیگران نیز حساس می گردند یعنی وجدانشان اجازه نمی دهد که ناموس اجتماع مورد تجاوز قرار گیرد. ناموس اجتماع، ناموس خودشان می شود. علی (ع) جمله ی عجیبی دارد. می فرماید: « ما زَنی غیورٌ قَطُّ» « هرگز یک انسان شریف و غیور زنا نمی کند...» چرا؟ برای اینکه غیرت یک شرافت و یک حساسیت انسانی است نسبت به پاکی و طهارت جامعه. انسان غیور همان طور که راضی نمی شود دامن ناموس خودش آلوده گردد، راضی نمی شود دامن ناموس اجتماع هم آلوده شود.» (مجموعه آثار شهید مطهری (ره)، ج 19، ص 416)
بر اساس روایات اهل بیت (ع)، این صفت اخلاقی در آخرالزمان به شدت مورد آسیب قرار می گیرد و زنان، مردان و جوانان نه تنها غیرت خویش را از دست می دهند، بلکه به نداشتن آن نیز افتخار می کنند، به همین دلیل جهت حراست از کیان و قداست خانواده لازم است با پناه بردن به فرهنگ انتظار و غیرت ورزی از ابتذال و بی غیرتی، خانواده ها را مصونیت بخشیم.

2. زن پرستی و شهوت پرستی

به تعبیر روایات یکی از آفات و ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزمان، زن سالاری تا سرحد قبله قرار دادن زن می باشد.
قال رسول الله (ص):
* (یکونُ الرَّجُل هَمُّهُ بَطنُهُ و قِبلَتُهُ زوجَتُهُ و دینُه دراهِمُهُ!) (روزگار رهایی، حدیث 1069)
[(در آخرالزمان) تمام همت یک مرد شکم او خواهد بود و قبله اش همسر او و دینش، درهم و دینار او.]
* (یُطیعُ الرَّجل زوجَتهُ و یَعصِی والِدَیه فیِ هَلاکِ أخیه و یَجفُو جارَهُ و یَقطَعُ رَحِمهُ و تَرتَفِعُ أصواتُ الفُجّار!) (روزگار رهایی، حدیث 1068)
«مرد از همسرش اطاعت می کند ولی پدر و مادرش را نافرمانی می کند و برای به هلاکت رسانیدن برادرش تلاش می کند، به همسایه اش ستم روا می دارد و پیوند خویشاوندی را قطع می کند و صدای فاجران بلند می شود.»
تعبیر به قبله قرار دادن زنان، چندین معنا می تواند داشته باشد:
1. پرستش و آلهه قرار دادن زن، همانگونه که قرآن درباره ی هواپرستی می فرماید: (أفرأیتَ من اتَّخذَ إلهَهُ هواهُ...) (جاثیه / 23)
«آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده.»
2. کانون توجه قرار دادن زن در همه زندگی به طور مطلق همانند رو به سوی قبله ایستادن در نماز و از همه به غیر از زن، سلب توجه و علاقه نمودن
3. تواضع و ذلت افراطی در برابر زن همانند فردی که در حال نماز رو به سوی قبله در برابر خداوند رکوع و سجود می کند.
قال رسول الله (ص):
* (إذا رأیت المرأهَ تَقهُرُ زَوجَها و تَعمَلُ مالایَشتَهی و تُنفِقُ عَلیه مِن کَسبِها فَیَرضی بِالدَّنیءِ مِنَ الطَّعام و الشَّرابِ!) (روزگار رهایی، حدیث 1109)
«آخرالزمان هنگامی است که زن را ببینی با خشونت با همسرش رفتار می کند. آنچه را که او نمی خواهد انجام می دهد و از درآمد شخصی خود به شوهرش انفاق می کند و شوهرش برای چیزی اندک از متاع دنیا خشنود می شود و ناملایمات همسرش را تحمّل می کند.»

3. عدم احسان در رسیدگی به والدین

یکی از مشکلات خانوادگی در آخرالزمان ایجاد گسست و گسیختگی بین اعضاء خانواده و بی توجهی فرزندان نسبت به والدین می باشد.
قال رسول الله(ص):
* (....و رأیتَ العُقُوقَ قَد ظَهَرَ و استُخِفَّ بِالوالدین.) ( روزگار رهایی، حدیث 991)
« و می بینی که عاقّ والدین شدن رواج یافته، پدر و مادر سبک شمرده می شوند.»
* (یَفتَری الوَلَدُ عَلی أبیه و یَدعُو عَلی والِدَیه و یفرَحُ بِمَوتِهِما.) ( روزگار رهایی، حدیث 994)
«فرزند به پدرش تهمت می زند، پدر و مادرش را نفرین می کند و از مرگ آنها مسرور می شود.»

4. عدم توجه به معنویت و تربیت دینی فرزندان

یکی دیگر از ناهنجارهای دوره آخرالزمان، کم توجهی والدین به امور معنوی و دینی فرزندان و مانع تراشی آنان برای آشنایی علمی و گرایش های دینی می باشد.

رسول خدا (ص) می فرمایند:
(یکونُ هلاکُ الرَّجُل عَلی یَدَی أبَوَیه فَإن لَم یَکُن لَهُ أبوانِ فَعَلی یَدَی زوجَتِهِ و وَلَدهِ فإن لم یکن له زوجَهٌ و وَلَدٌ فعلی یَدَی قَرابَتِهِ و جِیرانِهِ.) ( روزگار رهایی، حدیث 997)
«هلاکت انسان به دست پدر و مادرش تحقق می یابد، اگر پدر و مادر نداشته باشد به دست همسر و فرزندانش و اگر همسر و فرزندی نداشته باشد، به دست خویشان و همسایگانش.»
روایت شده که روزی رسول خدا (ص) به برخی از کودکان نظری کرد و فرمود:
(ویلٌ لأولاد آخرالزّمان مِن آبائِهم ! فقیل: یا رسول الله! من آبائِهم المشرکین؟ فقال: لا مِن آبائِهم المؤمنین، لا یُعَلِّمُونَهُم شَیئاً مِنَ الفرائضِ و إذا تَعَلِّموا أولادَهم مَنَعُوهُم و رَضُوا عنهم بِعرَضٍ یَسیر مِن الدُّنیا فَأنَا مِنهم بَریءٌ وهم مِنّی براءٌ.) (جامع الأخبار، ص 106)
«وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان! عرض شد: یا رسول الله ! از پدران مشرک آنها؟ فرمود: نه، از پدران مسلمانشان که چیزی از فرائض دینی را به آنها یاد نمی دهند و اگر فرزندان خود از پی فراگیری بروند منعشان می کنند. و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالی داشته باشند هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.»

5. قطع رحم

از معضلات و آسیب های خانوادگی دوره ی آخرالزمان، قطع رحم و ناآشنایی با آشنایان و بی وفائی و کم توجهی و عدم ارتباط بین اقوام و خویشان می باشد.
این معضل خانوادگی در حالی است که ارتباطات اجتماعی و روابط با غیر اقوام در برخی موارد جدی گرفته شده و در آن افراط می شود.
رسول خدا (ص) در این زمینه می فرمایند:
(إذا قَطَعُوا الأرحام و مَنُّوا بِالطَّعام....) (روزگار رهایی، حدیث 996)
«هنگامی که پیوند خویشاوندی قطع شود و برای اطعام و میهمانی دادن بر یکدیگر منت گذارند...»

6. همسایه آزاری

یکی از آفات خانواده ها در آخرالزمان، عدم رعایت حقوق همسایگان و همسایه آزاری به طرق گوناگون می باشد.

امام صادق (ع) فرمودند:
(یُؤذِی الجارُ جارَهُ، لَیسَ لَهُ مانِعٌ.) (روزگار رهایی، حدیث 1042)
«همسایه به همسایه اش آزار و اذیت می کند و کسی جلوگیری نمی کند.»
* (و رأیتَ الجارَ یُؤری جارَهُ خوفاً من لسانِهِ.) (روزگار رهایی، حدیث 1043)
« و همسایه را می بینی که همسایه اش را اذیت می کند و همسایه از زبان او وحشت دارد.»

7. کثرت طلاق

از دیگر آفات و آسیب های خانوادگی آخرالزمان، سست شدن نهاد خانواده و فروپاشی روابط خانوادگی و گسستگی و سپس گسیختگی خانواده هاست و اخبار آخر الزمان از شیوع طلاق در آن دوره خبر می دهد.
رسول خدا (ص) می فرمایند:
* (إذا کَثُرَ الطَّلاقُ و لا یُقامُ حَدٌّ.) (روزگار رهایی، حدیث 1013)
«هنگامی که طلاق بسیار باشد و حدود الهی اقامه نشود.»

8. لذت گرائی افراطی و غیر مشروع

امام صادق (ع) می فرمایند:
(یکونُ هَمُّ النَّاسِ بُطُونُهُم و فروجُهُم، فَلا یُبالُونَ بِما أکَلُوا و لا بِما نَکَحُوا.) (روزگار رهایی، حدیث 1058)
«هم و غم مردم (در آخرالزمان) همه همت مردم به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه می شود، دیگر اهمیت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟!»

9. حرام خوری

یکی از وظایف والدین، هدیه رزق حلال و پاک به فرزندان و کسب تقوای اقتصادی است، به طوری که بایستی پرورش و تربیت فرزندان توأم با تقوی اقتصادی باشد، چرا که رزق ناپاک و آلوده، تأثیرات تخریبی عمیقی بر روح و روان و معنویت گرائی افراد خواهد داشت.
قرآن کریم در این زمینه می فرمایند:
(یا أیُّها الرُّسل کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَاعمَلُوا صالِحاً...) (مؤمنون / 51)
«ای پیامبران، از غذاهای پاکیزه بخورید و کار شایسته انجام دهید....»
در دوره آخرالزمان بحران معنوی به عرصه اقتصاد خانواده کشیده می شود و خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و خود را به انواع آلودگی های اقتصادی دچار می سازند، آلودگیهایی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری، گران فروشی و... که اهل البیت (ع) به گوشه هایی از این انحرافات اشاره کرده اند.
قال الصادق (ع):
* (... وَ رَأیتَ الرَّجُل إذا مَرَّ به یومٌ و لَم یکسِب فیه الذَّنبَ العظیم مِن فُجورٍ أو بَخس مکیالٍ أو میزانٍ أو غَشیانِ حَرامٍ أو شُربٍ مُسکرٍ، کئیباً حزیناً، یحسِبُ أنَّ ذلک الیوم علیه ضَیعَهٌ مِن عُمرهِ.) (روزگار رهایی، حدیث 1093)
«هنگامی که ببینی که اگر مردی یک روز گناه بزرگی انجام نداده باشد از قبیل: فحشاء، کم فروشی، کلاهبرداری و شرب خمر، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گوئی آن روز عمرش تباه شده است.»
* (و رأیتَ الرَّجلَ معیشتُهُ مِن بَخس المِکیال والمیزان) (روزگار رهایی، حدیث 1094)
« و می بینی که زندگی مرد از کم فروشی و تقلب تأمین می شود.»
قال رسول الله (ص):
* (إذا شارکَتِ النِّساءُ ازواجهنَّ فی التِّجاره حِرصاً عَلَی الدُّنیا.) (روزگار رهایی، حدیث 1097)
«هنگامی که زن ها برای طمع دنیا در داد و ستد همسرانشان شرکت کنند.»
* (و عِندها یَظهَرُ الرِّبا و یَتَعامَلونَ بِالرُّشی و یُوضَعُ الدّینُ و تُرفَع الدُّنیا.) (روزگار رهایی، حدیث 969)
« در آن زمان وبا شایع می شود. کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند.»
* (لَیَأتینَّ عَلَی النّاسِ زمانٌ، لا یبقی أحَدٌ إلاّ أکَلَ الرِّبا فَإن لَم یَأکُلهُ أضابَهُ غبارُهُ.) (970)
«برای مردم زمانی پیش می آید که أحدی یافت نمی شود جز اینکه به ربا آلوده گردد، اگر مستقیماً هم ربا نخورد، گرد ربا به او می رسد.»

نکته برداری شده از کتب: خانواده مهدوی - نشانه های آخر الزمان - آسیب های اجتماعی آخرالزمان و ...


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/9/28
نظر

http://www.jahannews.com/images/docs/000260/n00260791-t.jpg


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 91/9/27
نظر

در آیه 72 سوره مبارکه اسراء می خوانیم « مَن کاَنَ فىِ هذِهِ أَعْمَى‏ فَهُوَ فىِ الاَْخِرَةِ أَعْمَى‏ وَ أَضَلُّ سَبِیلا؛ کسى که در این دنیا کوردل است، در آخرت هم کوردل و گمراه‏تر خواهد بود.»ابتدا باید روشن شود چه کسانی در این دنیا کور دلند؟ تا معلوم شود کوران قیامت کیانند؟

پاسخی که در قرآن کریم به این سوال می توان یافت آیه 24 سوره طه است که می فرماید: «مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً وَ نحَْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ أَعْمَى‏ ؛هر که از یاد من اعراض کند، زندگى سخت و تنگى خواهد داشت و روز قیامت کور محشورش خواهیم کرد.» از کنار هم قرار دادن این آیه با آیه مورد بالا به دست می آید که کسانی که از یاد خدا روگردانند؛ کوردلان دنیا و کوران آخرتند.

امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه می فرماید:

«مَنْ لَمْ یَدُلَّهُ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافُ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ دَوَرَانُ الْفَلَکِ وَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ الْآیَاتُ الْعَجِیبَاتُ عَلَى أَنَّ وَرَاءَ ذَلِکَ أَمْراً أَعْظَمَ مِنْهُ ؛ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبِیلاً‏» [التوحید، صدوق ره، ص 455]

کسى که آفرینش آسمانها و زمین ؛ آمد و شد شب و روز و گردش ستارگان و خورشید و ماه و نشانه‏ هاى شگفت ‏انگیز، او را از حقیقت بزرگ ترى که وراى آن نهفته است آگاه نسازد او در آخرت، نابینا‏ و گمراه ‏تر است‏.

از جمع بندی مفهوم دو آیه قرآن فوق الذکر و روایت امام باقر علیه السلام فهمیده می شود که اگر کسی در دنیا از یاد خدا روگردان بود و در پس این نظام خلقت، قدرت، یگانگی، علم و حکمت الهی را ندید و آن را باور نکرد ؛ چنین کسی چشم بر حقایق عالم بسته و جز به توهمات و اعتباریات سرگرم نیست. نتیجه این جهان بینی، غفلت از یاد خدا و بی توجهی به دین و آیین اوست. پیامد این بی توجهی چیزی جز زندگی به هم پیچیده دنیایی و کوری در آخرت نخواهد بود.

سوم صفر ، ولادت حضرت امام باقر(ع)(به روایتی) مبارکباد.