مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/9/30
نظر
1- دروغ گفتن

یکی از تله‌های تربیتی که والدین در آن می‌افتند، دروغ گفتن برای ترساندن بچه‌هاست. شاید شما هم برای این‌که فرزندتان، کاری را که از آن سرپیچی کرده، انجام دهد، به دروغ، محلی ترسناک را برایش توصیف کنید که همه بچه‌های بد و حرف‌گوش‌نکن به آن‌جا می‌روند. بعد، تهدید کنید که اگر آن کار را انجام ندهد، او را به آن مکان می‌فرستید. این موضوع، ذهن کودک شما را پر از ترس می‌کند و باعث می‌شود تا مدت‌های طولانی، از نزدیک شدن به بعضی مکان‌ها یا آدم‌های خاص، واهمه داشته باشد. 

مادری را در نظر بگیرید که مجبور است سر کار برود و چون نمی‌خواهد دختر خواب‌آلودش، صبح زود و قبل از رسیدن به خانه مادربزرگ، یک گریه و زاری درست و حسابی راه بیندازد، به او می‌گوید: «اگر همین حالا ساکت نشی، می‌گم آقاپلیسه بیاد و ببردت زندان»! واضح است که از آن به بعد، دختر او، از تمام پلیس‌های شهر می‌ترسد.
روش درست: دروغ‌های مصلحتی، ممکن است گاهی به یاری‌تان بیایند و ترساندن کودک، به شما کمک کند تا او، حرف‌شنوی بیش‌تری داشته باشد، اما توصیه همیشگی کارشناسان تربیت کودک این است که با کودک‌تان صادق باشید. به‌عنوان مثال، این مادر می‌توانست به دخترش بگوید: «می‌فهمم که دلت نمی‌خواهد صبح زود بیدار شوی و تا خونه مادربزرگ، توی اتوبوس سرپا بایستی، من هم دوست ندارم سر کار بروم، اما مجبورم و چاره دیگری ندارم.» این روش باعث می‌شود او، احساس بهتری درباره صبح زود بیدار شدن و… داشته باشد.
2- تهدید کردن
یکی دیگر از اشتباهات رایجی که والدین مرتکب می‌شوند، تهدید کردن بچه‌هاست. به او نگویید «اگر دوباره زبانت را دربیاوری، تنبیه‌ات می‌کنم»؛ زیرا وقتی کودک را در چنین شرایطی قرار می‌دهید، علاقه او را برای لجبازی با خودتان، دوبرابر می‌کنید و مطمئن باشید او، کار بدش را تکرار خواهد کرد.
روش درست: تکرار جمله «اگر باز هم به خواهرت لگد بزنی، دیگه هیچ وقت نمی‌آییم پارک»، رفتار کودک شما را تغییر نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود فکر کند هنوز تا قبل از این‌که او را از محل بازی بیرون کنید، می‌تواند با چندتا لگد حسابی دیگر، خدمت خواهرش برسد. پس، بهتر است به او تذکر بدهید که اگر رفتارش را درست نکند، به خانه برمی‌گردید و در صورتی که آن را نادیده گرفت، بدون درنگ، به حرفی که زده‌اید، عمل کنید. این موضوع باعث می‌شود او، از جدیت شما مطمئن باشد.
3-  خراب کردن وجهه پدر ومادر توسط یکدیگر
پشت هم را خالی کردن مقابل خواسته‌های بچه‌ها، یکی دیگر از خطاهایی است که هر پدر و مادری ممکن است انجام دهند. به‌عنوان مثال، اگر پدر خانواده، شرط بستنی خوردن را تمیز کردن اتاق قرار داده، شما هم پیرو این شرط باشید و از روی دل‌سوزی، در صورتی که فرزندتان، اتاقش را مرتب نکرده، به او بستنی ندهید.
روش درست: متحد بودن پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین مسایلی است که باید توسط والدین رعایت شود. ممکن است شما روش‌های مختلفی برای تربیت و تنبیه کردن فرزندتان داشته باشید و می‌توانید در مورد آن‌ها با یکدیگر صحبت کنید، اما هرگز سعی نکنید مقابل فرزندتان، تلاش دیگری را کم‌تر جلوه دهید.
4- رشوه دادن
رشوه دادن به کودکان، آن هم وقتی باید وظیفه‌شان را انجام دهند، باعث می‌شود همیشه، از شما توقع جایزه داشته باشند. مادر یک دختر دو ساله، در این‌باره می‌گوید: «دختر من، هیچ وقت خوب غذا نمی‌خورد. به همین دلیل، یک بار به او پیشنهاد دادم که اگر غذایش را کامل بخورد، به او شکلات می‌دهم. از آن پس، او، هر بار پس از اتمام غذایش، از من انتظار شکلات یا آب‌نبات دارد.»
روش بهتر: گاهی کار خوب،  مستحق جایزه است، اما تشویق کردن بچه‌ها برای خوب رفتار کردن، بهتر از دادن وعده جایزه است. بهتر است به‌جای به کار بردن جمله «اگر امروز که رفتیم خانه خاله، پسر خوبی باشی، برایت اسباب‌بازی می‌خرم»، از جمله «من واقعا به تو افتخار می‌کنم که امروز، خانه خاله، پسر خوبی بودی و من را خوش‌حال کردی» استفاده کنید.
راه‌کارهای پیشنهادی :
اگر فرزندتان، هنگام صحبت با شما، فریاد بزند و شما هم در مقابل، فریاد می‌زنید یا به او هشدار می‌دهید و عصبانی می‌شوید؟
همه اشتباه می‌کنند. به همین دلیل، خودتان را سرزنش نکنید و در مقابل، به فرزندتان بگویید از کاری که انجام داده‌اید یا حرفی که زده‌اید، پشیمان هستید و از این پس، قانون‌های جدید در خانه بگذارید.
حتی اگر شما فکر می‌کنید که روش تربیتی که داشته‌اید، باید به‌طور کل تغییر کند، در ابتدا، با دو قانون جدید شروع کنید و فرزندتان را با 20 قانون جدید، غافل‌گیر نکنید.
برای فرزندتان، بیش‌تر از دو یا سه حق انتخاب نگذارید. به این ترتیب، می‌توانید همیشه او را در کنترل‌تان داشته باشید.
به خودتان و فرزندتان زمان دهید. تغییر یک رفتار بد، همیشه، زمان می‌خواهد.

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/9/30
نظر

گذشته های نه چندان دور وقتی کسی از خانه خارج می شد، دسترسی به آن ممکن نبود مگر اینکه به خانه یا جایی برسد که بتواند با تلفن ثابت صحبت کند. یادتان هست؟ تلفن های مشکی بزرگ با شماره گیرهای چرخان. بعد هی تلفن ها کوچک و جمع و جور شدند،بیسیم شدند و می توانستیم در همه جای خانه با آنها صحبت کنیم. سر و کله‌ی  کامپیوترهای خانگی هم پیدا شد. با مانیتور های بزرگ که اندازه ی یک تلویزیون بود. روزهای اولی که موبایل یا همان تلفن همراه وارد زندگی هایمان شد، را هیچ کدام به خوبی بیاد نداریم. بی سر و صدا آمد. اول مدیرها و افراد ثروتمندتر خریدند و بعد کم‌کم شماره تلفن همراه مثل نام پدر و شماره‌ی شناسنامه پای ثابت مشخصات فردی‌مان شد.

 

قدم بعد داشتن رایانه شخصی و دسترسی به اینترنت پر سرعت بود. چت و فیس بوک و .... . خلاصه هر دم از این باغ بری می رسید تا اینکه گوشی‌های اندرویدی  با امکانات ویژه آمدند و شدند گل سرسبد آدم‌هایی که ارتباط‌های مجازی را به واقعی ترجیح می دادند.

گوشی به دست، می خواهیم تنهایی و نیازهایمان را در فضایی بر طرف کنیم که خیلی چیزها در آن هست اما واقعی نیست. این گوشی های پیشرفته، خانواده‌های ما را هم تحت تاثیر قرار داده. چون همیشه جوان‌ترها پیشتاز هستند، فرزندان در دنیایی قدم می‌زنند که برای برخی والدین تعریف مشخص ندارد. همسران هم می توانند کنار گوش هم با یک وسیله‌ی کوچک در یک دنیای بزرگ قدم بزنند.

نظر شما چیست؟ پای وایبر و ویچت و واتزاپ به خانه‌ی شما هم باز شده؟ حضورش با خود چه چیزهایی آورده و چه چیزهایی را برده است؟اگر ببینید همسرتان ساعت ها در ویچت قدم می زند،چه عکس العملی نشان می دهید؟از گوشی و دوستان مجازی فرزندتان خبر دارید؟


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 92/9/28
نظر

چقدر خوب است که در محافل هیئتها، به مسئله‌‌ى قرآن - قرآن‌‌خوانى و معارف قرآنى - اهتمام ورزیده بشود؛ چقدر خوب است که در این نوحه‌‌خوانى‌‌ها مضامین اسلامى، مضامین انقلابى، مضامین قرآنى گنجانده بشود؛  یک وقت هست که سینه میزنند و صد بار با تعبیرات مختلف مثلاً میگویند «حسین واى»، خب این یک کارى است امّا هیچ فایده‌‌اى ندارد و هیچ چیزى از «حسین واى» انسان نمیفهمد و یاد نمیگیرد. یک وقت هست که شما در همین مطلبى که [عزادار] تکرار میکند و حرفى که [با آن] سینه میزند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یک مسئله‌‌ى روز، یک مسئله‌‌ى انقلابى، یک مسئله‌‌ى اسلامى، یک معرفت قرآنى را میگنجانید؛ او وقتى تکرار میکند، در ذهن او ملکه میشود؛ این خیلى باارزش است، کارى است که هیچ‌‌کس دیگر غیر از شما نمیتواند این کار را بکند؛ یعنى هیچ رسانه‌‌اى واقعاً قادر نیست که این‌‌جور معارف الهى را با جسم و جان و فکر و روح و احساس و عقل و مانند اینها آمیخته کند. لذا کار کار مهمّى است، کار بزرگى است و امیدواریم که ان‌‌شاءالله خداى متعال بهتان توفیق بدهد و شما را مأجور بدارد که بتوانید به بهترین وجهى ان‌‌شاءالله این کار را پیش ببرید...


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 92/9/26
نظر

خبرهای طنز گونه و بدون سند از یک سایت خبری :

رسانه‌ها می‌گویند مهمترین هدف دولت از توزیع شیر در مدارس اینست که می‌خواهد به هر نحوی شده اثبات کند ممه‌ای را که لولو در زمان احمدی‌نژاد برده بود پس آورده است.

از انتصابات اخیر وزرای دولت روحانی خانه سالمندان ایران با صدور بیانیه‌ای تشکر کرد و اعلام کرد با این موج ایجاد اشتغال برای سالمندان تا چندماه آینده نرخ بیکاری سالمندان به زیر صفر خواهد رسید.

زمزمه‌های اساتید علوم سیاسی و  روابط بین‌الملل حاکی است قصد دارند با تجدید نظر در تئوری چماق و هویج، برای توصیف رفتاری که کدخدا دارد با دیپلماسی دولت روحانی می‌کند استراتژی چماق و خیار را وارد کتاب‌های درسی کنند.

شنیده شده است غرضی ورود خودش به انتخابات و ساختن دو قطبی غرضی- روحانی را مهمترین عامل شکست شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری می‌داند و از این بابت عذاب وجدان هم گرفته است.

یکی از کارشناسان که نمی‌خواست نامش فاش شود ابراز امیدواری کرد با رسانه‌ای شدن اعدام شوهر عمه اون (کیم‌جونگ‌اون رهبر کره شمالی) فضا برای محاکمه باجناق این، داماد این، دختر و پسر این، خواهرزاده‌های این، و از همه مهمتر داداشای اون، نیز مهیا شود. به شرط اینکه همه قول بدن بعدش نریزن تو خیابون.

شنیده شده است ظریف در یک جلسه? محفلی گفته جبهه ضد اعتدال آمریکا بالاخره موفق شد با رفتارهای افراطی به روح توافقنامه ژنو تجاوز کند ولی از آنجاییکه بخش اصلی حقوق به رسمیت شناخته شده ما در جسم توافقنامه است که هنوز دست نخورده باقی مانده جای هیچ نگرانی نیست.

و اما قبلی های همین اخبار :

شنیده‌ها حاکی است یکی از پیگیرترین شاکیان احمدی‌نژاد در دادگاه لولو می‌باشد. آقای لولو از احمدی‌نژاد بدلیل علنی کردن اتهام سرقت در یکی از سخنرانی‌های سفرهای استانی قبل از اثبات در دادگاه، شکایت کرده است.

جلد جدید کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی با عنوان «امام مخالف بود» با سرفصل‌های جدیدی چون امام مخالف شهردار نشدن محسن بود، امام مخالف هم گروه شدن با آرژانتین بود، امام مخالف اقدام افراطی‌ها برای جام زهر خواندن قطعنامه بود، امام انتقاد به مذاکره کنندگان را حرام می‌دانست، امام بخاطر علاقه‌اش به مستضعف‌ها همیشه دوست داشت با امثال ساحل عاج و غنا و سنگال و اتیوپی هم گروه شویم، امام موافق رفع فیلتر فیس‌بوک بود، امام مخالف فردو و نطنز و اراک و کلا مخالف صنعت هسته‌ای بود و ... روانه بازار خواهد شد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 92/9/24
نظر

دوستی برایم نوشت( البته ایمیل کرد):

بوی الرحمان توافقنامه ژنو خیلی وقت است درآمده

  • در حالی که وندی شرمن صراحتاً (و مطابق هشدارهایی که داده بودیم) گفته بود که کنگره حق تصویب تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای را دارد + امریکا تحریم جدید هسته‌ای علیه ایران تصویب کرد! + و تعارفی را که نداشت کنار گذاشت
  • چند روز پیش هم وزارت خزانه‌داری امریکا (Treasury) - به عنوان مغز متفکر تحریم‌ها - نوزده فرد و شرکت را به خاطر مشارکت در امور هوایی تحریم کرده بود + و این غیر از تداوم تحریم شرکت‌های کشتیرانی از سوی اتحادیه اروپا یک هفته بعد از ژنو است + که خوب البته حق مسلم‌شان دانسته شده بود!
  • لاوروف از تأخیر در اجرایی شدن توافقنامه (منظور برداشته شدن تحریم‌هاست) ابراز نگرانی کرده است + و گفته شاید اصلاً در اتحادیه اروپا به این زودی تصویب نشود
  • آخر هفته در سنا تحریم‌های جدید ایران طرح و قطعاً تصویب خواهد شد + و باراک اوباما علی القاعده حماقت نخواهد کرد و آن را وتو نخواهد کرد، اگر هم بکند کنگره با قدرت مجدداً طوری تصویب می‌کند که قابل وتو نباشد، جالب اینجاست که ادعا می‌کنند که این تحریم‌ها قبل از زمان اجرایی شدن توافقنامه (دی‌ماه) است و در نتیجه توافقنامه را نقض هم نمی‌کند! گراهام (سناتور امریکایی) در این‌ باره به خبرنگاران گفت: «این که به دولت شش ماه زمان بدهیم تا از طریق مذاکره به یک توافق موفق دست پیدا کند، از نظر من منطقی است. اما این هم منطقی است که تحریم‌هایی را آماده در رابطه با ایران داشته باشیم برای زمانی که توافقی حاصل نشود.» و این نشان از خیز بلند امریکا برای له کردن ایران دارد و فهم‌شان از میزان ترسو بودن تیم مذاکره کننده...
  • گستاخی‌های بی‌سابقه در تهدید ایران به حمله نظامی را هم اضافه کنید + که هرگز با جلوگیری مقامات امریکایی - بر خلاف رفتار مقامات ایرانی با معترضان به ضدیت توافقنامه با منافع ملی - مواجه نمی‌شود...
  • ظریف چهار روز پیش در مصاحبه با Time ادای انقلابی‌ها را درآورده بود و گفته بود تصویب تحریم جدید یعنی نقض توافقنامه +؛ دست و پاهای آخر وزیری (...) که الفبای سیاست‌ورزی یانکی‌ها را علی‌رغم ده‌ها سال زندگی در آنجا نمی‌داند...
  • دیدگاه عباس عراقچی - به عنوان مدافع توافقنامه - هم این بود که این توافقنامه حداکثر مدتی از بالا رفتن دست‌های جمهوری اسلامی در برابر غرب جلوگیری می‌کند نه این‌که اتفاق فوق‌العاده‌ای باشد و ما چه ذلت عظیمی می‌کشیم برای تقریباً هیچ چیزی که بدست آورده‌ایم!
همه این‌ها غیر از واقعیات (...) توافقنامه‌ای است که از اساس ارتباط حقوقی درستی با مفاد قانون جامع تحریم ایران ندارد و نمی‌تواند در برابر تحریم‌هایی که این قانون وضع کرده مقاومت کند و آن‌ها را کنار بزند...
و غیر از باج‌هایی است که به اسم نشان دادن حسن نیت قبل از زمان اجرایی شدن توافقنامه با تعلیق فعالیت‌هایمان به غربی‌ها دادیم...
خلاصه این‌که کاری که باید بکنیم این نیست که مردم را نسبت به متن توافقنامه آگاه کنیم...
زمان این موضوع گذشته و الان از نظر من این یک موضوع فرعی است...
بلکه به نظر می‌رسد باید نسبت به نقض توافقنامه موضع سختی اتخاذ بکنیم...
و دولت را به خاطر خوش‌بینی (...) و امیدوار کردن دشمن سرزنش کنیم...
و از جلوتر آمدن دولت در خط قرمزهای نظام شدیداً جلوگیری کنیم...
چون دولت مشخصاً اظهار خضوع عجیبی درباره نقض توافقنامه به خرج می‌دهد...
و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد امریکا یک سنت هم نمی‌خواهد به ایران بدهد...
و تنها همان را که قرار بود بدهد هم دارد - با تشدید تحریم‌ها و جلوتر انداختنش - می‌گیرد...
واقعاً این دولت دوام خواهد آورد؟ احتمالاً جواب این است که تنها و تنها با حمایت رهبری بله...

زود بیدار شدم تا سر ساعت برسم 
 باید این بار به غوغای قیامت برسم 
 من به قد قامت یاران نرسیدم، ای کاش 
 لااقل رکعت آخر به جماعت برسم 
سیب سرخی سرنیزه ست، دعا کن من نیز 
این چنین کال نمانم به شهادت برسم...
با عرض معذرت از برادر گرانقدر (میرزایی پور ) که متن ارسالی ایشان با کمی تخلیص و حذف برخی القاب و اسامی درج شد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 92/9/24
نظر

عبدالعزیز عکاشه قاری بزرگ کشور مصر و دارای یکی از قدرتمندترین صداهای جهان قرائت، دار فانی را وداع گفت.
گفتنی است، هنوز اطلاع دقیقی از زمان و علت فوت این قاری بزرگ در دست نیست اما منابع خبری از کشور مصر و استاد عبدالفتاح طاروتی، دیگر قاری برجسته مصری صحت این خبر را تأیید می کند.
استاد عکاشه یکی از قاریان متواضع مصری بود که بارها به کشورمان ایران برای اجرای تلاوت قرآن سفر کرده بود.
این قاری مصری در محضر مقام معظم رهبری به اجرای برنامه های قرآنی پرداخته بود و آیت الله خامنه ای نیز نسبت به قرائت ایشان رضایت خود را ابراز کرده بودند.
وی دارای صدای بسیار قدرتمند بود که نوای دلنشین قرآن از حنجره این استاد مصری همگان را شگفت زده می کرد.
استاد عکاشه بسیار نسبت قاریان ایران نظر مساعد داشت و بارها خواهان استفاده از تلاوت قاریان ایرانی همچون استاد طوسی بودند.چندی پیش استاد عکاشه تلاوت ترتیل کل قرآن کریم را که با صدای خودش قرائت کرده بود تقدیم شبکه رادیو قرآن جمهوری اسلامی ایران کرد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 92/9/24
نظر

بانوان قاری قرآن در مصر حقیقت این است که در مصر ده ها زن قاری قرآن معروف ، در خلال سالهای پیش از شهور رادیو و پس از آن وجود داشته اند . علاوه بر این ، تعداد بسیار زیادی از بانوان نیز در مجالس محلی برگزار شده در قاهره و یا در روستاها به تلاوت قرآن مشغول بوده اند .علت وجود قاریان زن را نیز می توان در آداب و رسوم خانواده های مصری که تا ربع اول دو قرن پیش ، بسیار محکم و مورد احترام بوده است مشاهده کرد ؛ چرا که مجالس ترحیم ، سه شب برای مردان و سه شب برای زنان برگزار می شد و لازم بود قاریانی از بین زنان وجود داشته باشند تا در مجالس مخصوص زنان به تلاوت قرآن بپردازند .

 

البته در ابتدای امر ، حرفه زنان مذکور تلاوت قرآن نبوده است . بلکه آن ها به حرفه نیاحه (نوحه خوانی) می پرداختند که مشهورترین این زنان نیز زنی به نام “درباله” در منطه حیزه بود که با فن نوحه خوانی خود قادر بود سنگ را نیز به گریه درآورد . هم چنین “خضره” در منوفیه ، “عزیزه” در اسکندریه ، “رتیبه” در المنصوره و “ام زغلول” در سویس ، پیش از آنکه به تلاوت قرآن روی آوردند، اقدام به نوحه خوانی در مجالس ترحیم کرده اند . در زمان حکومت محمدعلی پاشا بر مصر نیز یک زن قاری به نام “ام محمد” در شب های ماه رمضان ، در حرم قصر محمد علی به تلاوت قرآن می پرداخته است .او در مجالس ترحیم ، در قصر فرماندهان لشکرها و بزرگان دولت نیز قرآن میخوانده است و بسیار مورد توجه محمدعلی پاشا بوده است . او جوایز زیادی از محمدعلی دریافت کرد و به امر او ، جهت احیای شب های ماه مبارک رمضان به استانبول رفت . یکی دیگر از مشهورترین زنان قاری در مصر ، کریمه العدلیه بود که در زمان شیخ علی محمود و شیخ منصور بدار ظهور کرد .صدایش در هنگامی که رادیوهای محلی افتتاح شد ، در تمامی جهان عرب منتشر گردید . این صدا در خلال جنگ جهانی دوم نیز از رادیو قاهره پخش می شد . او علاقه بسیار زیادی به صوت و ادای لحنی شیخ علی محمود داشت و گوش دادن به صدای او را بر شنیدن صدای دیگران ترجیح میداد و در بسیاری از مواقع به هنگام اذان صبح ، در مسجد امام حسین (ع) قاهره حاضر میشدو در بخش مخصوص زنان به استماع صوت اذان شیخ علی محمود می پرداخت . از دیگر زنان قاری در مصر می توان به “منیره عبده” اشاره کرد که با وجود انجام تلاوتهایی رادیویی و انتشار صدایش در کشورهای عربی نتوانست به شهرت کریمه العدلیه برسد . او به سال 1920 میلادی در سن هجده سالگی و در حالی که دختری نابینا ، لاغر و ضعیف بود ، نخستین تلاوت خود را انجام داد . این تلاوت ، به طرز شگفت آوری موجب شهرتش حتی خارج از مصر شد و همه رادیوهای محلی به سمت او متمایل شدند . نام او در زمان تاسیس رادیوی رسمی قاهره ، در صدر اسامی کسانی بود که در آن رادیو به تلاوت قرآن می پرداختند . اما کمی پیش از جنگ جهانی دوم ، برخی از علمای طراز اول مصر ، فتوایی صادر کردند مبنی بر اینکه شنیدن صدای زنان برای عموم جایز نیست . از این رو پخش تلاوت های “منیره عبده” از رادیو متوقف شد و رادیوهای عربی لندن و پاریس نیز از پخش تلاوتهای او به دلیل ترس از خشم علماء خودداری کردند . این در حالی بود که با وجود وصول صدها نامه از سوی شنوندگان که خواستار پخش دوباره تلاوتهای “منیره عبده” بودند ، رادیو نتوانست کاری انجام دهد و بدین ترتیب منیره عبده تا زمان مرگ ، از تلاوت در رادیو خودداری کرد . و تنها در منزل خود به شنیدن گنجینه های عظیم و ارزشمند از تلاوت های قاریان قدیمی که در اختیار داشت مشغول شد . از دیگر زنان که در دهه های های گذشته به تلاوت قرآن مبادرت میکرد ، “شیخه اسمهان” بود که در مسجد سیده نفیسه قاهره تلاوت میکرد و صدای او نزدیک به صدای مردان بود . دیگر زن قاری مصری ، زنی به نام “نبویه النحاس” بود . گفته شده که او آخرین زن مصری به شمار میرود که در محافل عمومی ، مناسبت های دینی ، مجالس ترحیم و جشن ها به تلاوت قرآن پرداخته است . استماع تلاوت وی در مسجد امام حسین (ع) قاهره در بخش مخصوص زنان که دری جداگانه داشت صورت می گرفت . او به سال 1973 میلادی از دنیا رفت و بدین صورت صفحه رنگینی از کتاب حرفه تلاوت و انشاد دینی زنان در عصر حاضر بسته شد .

از کتاب الزمن الجمیل / نوشته سید امین میرزایی


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/9/23
نظر

بر خلاف برخی از تفکرات افراطی که مانع هرگونه ارتباط زنان با جامعه ای که در آن زندگی می کنند می شود ، قرآن کریم با حضور زنان در جامعه مخالف نبوده ، اما برای حضور آنان شرائطی را بیان کرده است که می توان با احراز این شرائط از بسیاری از مفاسد و ناهنجاری ها جلوگیری کرد.

قرآن کریم این توصیه را به زنان پیامبر اکرم بیان کرده است اما مسلم است که این توصیه اختصاص به زنان پیامبر نداشته و شامل همه زنان می شود:

یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا: اى همسران پیامبر، شما اگر تقوا پیشه کنید مانند دیگر زنان (عادى) نیستید، پس با گفتارتان ناز و عشوه مریزید تا کسى که در دل او مرض ( فسق و فجور) است (در شما) طمع ورزد، و گفتارى نیکو (و دور از تحریک و ریبه) بگویید.( الأحزاب : 32)

توضیح آیه اینکه در بعضی از محاورات شاهد ناز و عشوه زنان در گفتگوها هستیم که قرآن مجید برای جلویگری از مفاسد احتمالی به زنان توصیه می کند که در گفتگوها و محاوره های روزمره خود ، با وقار و سنگینی حرف زده تا افراد بیمار برای آنها مشکلی ایجاد نکنند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/9/23
نظر

از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است: شخصی با شگفتی نام? عمل خود را می خواند و شادمانی می کند.فرشته ای از او می پرسد:تو را چه شده است؟ می گوید کاری را که نکرده ام در اینجا برایم ثبت شده است من در دنیا به 10 نفر قرآن آموزش داده ام،اما اینجا یک میلیون را نشان می دهد.فرشته پاسخ می دهد:تو به 10 نفر قرآن آموختی یکی از آنها به صد نفر و یکی از آنها به هزار نفرو… به تو بگویم که تمام کسانی که به واسط? این 10 نفر تا روز قیامت آموزش قرآن دیده اند،در نامه عمل تو ثبت شده است»

مسئولیت آموزش قرآن در ابتدا با پیامبر اعظم(صلی الله و علیه وآله) بوده است.ایشان از اولین روزهای بعثت، هر مسلمان شایسته ای را می یافت که دلش به نور ایمان روشن شده است،مأمور آموزش قرآن می کرد.جعفر بن ابی طالب،مصعب بن عمیر و ابوذر غفاری از جمل? آن معلمان بوده اند.

در این باره، رسول اکرم(صلی الله و علیه وآله) فرموده است:«خداوند،معلمان قرآن را در بهشت منزلتی ویژه می دهد همچنین از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است:شخصی با شگفتی نام? عمل خود را می خواند و شادمانی می کند.فرشته ای از او می پرسد:تو را چه شده است؟ می گوید کاری را که نکرده ام در اینجا برایم ثبت شده است من در دنیا به 10 نفر قرآن آموزش داده ام،اما اینجا یک میلیون را نشان می دهد.فرشته پاسخ می دهد:تو به 10 نفر قرآن آموختی یکی از آنها به صد نفر و یکی از آنها به هزار نفرو… به تو بگویم که تمام کسانی که به واسط? این 10 نفر تا روز قیامت آموزش قرآن دیده اند،در نامه عمل تو ثبت شده است.»

امیرالمومنین علی(علیه السلام) هم فرموده است:«پدر باید به فرزندان خود قرآن بیاموزد.»(نهج البلاغه،حکمت 391)

از وظایف ما این است که قرآن را به مردم دنیا معرفی کنیم و برای آموزش آن،از هم? ابزارهای جذاب و فناوری نوین آموزشی استفاده کنیم تا این انتظار قرآن دربار? آموزش آن،به یاری خداوند برآورده شود.