مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 93/2/30
نظر


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 93/2/27
نظر

غروب روز پنجشنبه ، 15 رجب المرجب ، 25 اردیبهشت ماه ، همزمان با پایان یافتن بزرگترین رویداد فرهنگی و مذهبی در شهرمان ، خانواده های معتکفین که پس از 3 روز دوری از فرزند ، همسر ، پدر یا مادرشان ، برای استقبال از معتکفین به دم در مساجد محل اعتکاف آمده بودند ، صحنه هایی به یادماندنی و غرور آفرینی آفریدند...

یکی با دسته گل آمده بود ، یکی با نقل و شیرینی ، یکی اشک می ریخت و یکی بی تابی می کرد برای دیدن آن کس که منتظرش بود.

فقط 3 روز گذشته بود ... این همه بی تابی و چشم انتظاری و امید برای دیداری مجدد زیبا و دوست داشتنی بود.

معتکفینی که 3 روز میهمان واقعی خدا بودند ، در محضر خدای خود عبادت کردند ، روزه و نماز و قرائت ادعیه و قرآن کریم در لحظه لحظه ی اعتکاف ، حتی خواب و استراحت در خانه خدا ، همه اش برایشان توشه ای شده بود نورانی ، مناجات های شبانه ، اشک ها و گریه ها و ناله ها ، توبه و انابه و درد دل با خدا و دست آخر برنامه وداعیه اعتکاف که اعمال ام داوود است و حدود 6  ساعت قرائت قرآن و دعا و مناجات ...

معتکفینی که دلشان نمی آمد خانه خدا و این مامن دوست داشتنی را ترک کنند ، ولی چشمانی منتظر ، شوق دیدار آنها را داشت...

پدری که دختر خود را در آغوش می کشید و با اشک می گفت : دخترم برای بابایت دعا کرد...

مادری که فرزندش را می بوسید و اشکهایش با اشکهای فرزندش در هم می آمیخت ...

و همسرانی که با نگاهی آسمانی تحقق آرزوهای معنوی خود را طلب می کردند... دست در دستان هم  با توشه ای معنوی که از این عبادت بزرگ کسب کرده بودند برای ادامه مسیر زندگی الهیشان گامی جدید برمی داشتند...

پدری که پیشانی پسر جوان خود را می بوسید ، لحظه ای دیدنی و به یادماندی آفرید...

و مادری که پسر نوجوان خود را در آغوش کشیده بود و گریه امانش نمی داد که بگوید : پسرم قبول باشد... پسرم برای خواهرت دعا کردی؟

در ایام البیض ماه رجب المرجب ، مسجد کوشکنو اردکان پذیرای قریب به 500 نفر خواهر معتکف ، مسجد جامع اردکان پذیرای قریب به 250 نفر برادر معتکف و 13 مسجد از مساجد جامع روستاها و شهرهای عقدا و احمد آباد نیز پذیرای قریب به 400 معتکف بودند.

اعتکاف با همه زیبایی ها و معنویاتش به پایان رسید و انشاء الله این فرصت عظیم برای هر یک از همشهریانمان در سالهای آتی پیش آید و اعتکاف را تجربه نمایند...

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 93/2/18
نظر

به نقل از پایگاه ‌اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، عصر امروز (پنجشنبه) بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف که در تاریخ 15 اردیبهشت 93 برگزار شده بود، در جشنواره سراسری اعتکاف که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، منتشر شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد مرکزی و جشنواره اعتکاف، شوق عمومی و اقبال حیرت انگیز به سنت حسنه اعتکاف را از جمله برکات الهی و از مظاهر قدرت انقلاب اسلامی در نهادسازی خواندند و تأکید کردند: متصدیان و مباشران این سنت نبوی باید با برنامه‌ریزی هوشمندانه و همچنین شناسایی آسیبها و تهدیدها، زمینه هر چه نزدیکتر شدن ذهن و دل معتکف به خداوند و طهارت روحی او را فراهم کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، عبادت اعتکاف را به جان خریدن ریاضتی همراه با شوق و رغبت برای ارتقای معنویت توصیف کردند و افزودند: عشق وصف ناپذیر جوانان به اعتکاف پس از انقلاب اسلامی که امروز در مساجد و دانشگاههای سراسر کشور نمود دارد، باید بعنوان فرصتی ارزشمند قدر دانسته شود.
ایشان با بیان اینکه فرصت اعتکاف باید مختص به عبادت و توجه بیشتر به خداوند متعال باشد، گفتند: آموختن و تجربه‌ی معاشرت اسلامی، ارتباط دوستانه و برادرانه با معتکفین و همچنین تعلیم و تعلّم معارف دینی از جمله‌ی فرصتهای این مراسم نورانی است.
رهبر انقلاب، برنامه‌ریزی هوشمندانه و آسیب شناسی متناسب با روح و معنای اعتکاف را ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: در برنامه‌ریزیها اصل باید بر نزدیک کردن ذهن و دل معتکف به خداوند و در مقابل انقطاع از جنجالها و حاشیه‌های متعارف جامعه و زندگی باشد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 93/2/13
نظر

کمتر از 10 روز  دیگر رویدادی در اردکان و دیگر شهرهای کشور اسلامیمان رخ خواهد داد ، رویدادی که شاید برای شهرمان بزرگترین رویداد فرهنگی ، معنوی و اجتماعی تلقی خواهد شد.
رویدادی که بر اساس مضمون فرمایشات ولی امرمان ،علامت یک حکومت الهی است که در دنیا نظیر ندارد.

   رویدادی که در آن ، دربیش از 15 مکان مقدس و جمعی کثیر از جوانترین و تاثیر گذارترین همشهریان اردکانی ، مهمان خداوند کریم و سبحان خواهند شد تا پس از این رویداد بزرگ معنوی برکات این مهمانی را در جامعه اردکان و به تبع آن جامعه اسلامی ایران بسط وگسترش دهند .
و قطعا از برکات همین رویدادهای بزرگ معنوی است که انقلابمان از گزند دشمنان داخلی و خارجی در امان است .
آری کمتر از 10 روز   به برگزاری این رخداد عظیم معنوی و فرهنگی در شهرمان مانده است و آن رویداد ضیافت عشق است .
 ایام البیض ماه رجب المرجب در سراسر کشورمان شور و هیجانی وصف ناپذیر دارد ، اوج بندگی در محضر حق را نشان می دهد.
قطعا برکات عظیم این رویداد بزرگ بر کسی پوشیده نیست و از این دریای بی کران دو نمونه زیر از بیانات ولی امرمان را یادآور می شویم:
*در ایام اعتکاف در ماه مبارک رجب، در بسیاری از مساجد سراسر کشور، جوانان ما، زنان و مردان از قشرها و سنین مختلف، رفتند و در مسجد ماندند؛ سه روز روزه گرفتند و با خدا مأنوس شدند. بعد از آن هم با گریه و اشک و آه، مسجد را وداع گفتند و بیرون آمدند، تا برای سال آینده آماده شوند. عزیزان من! این برای یک جامعه، علامت خوبی است. "الّذینَ إنْ مَکّنّا هُمْ فِی‌الأرْضِ أقامُوا الصّلوةَ " علامت یک حکومت الهی، علامت یک حرکت صحیح و دارای جهت‌گیری صحیح است. این را جدّی بگیرید و تقویت کنید.
امام خامنه ای در دیدار طلاب و مردم قم به مناسبت 19 دی ماه 19/10/1375
*ایام اعتکاف، دانشگاه‌ها و مساجد و سرتاسر کشور و مساجد جامع، مملو از معتکفین است؛ چه کسانی؟ پیرمردها؟ پیرزن‌ها؟ نه، همین جوان‌ها، جوان‌ترین‌ها.این دیگر در دنیا نظیر ندارد. این نسل جوان امروز ماست. امروز گرایش به دین و ارزش‌های انقلابی، وجه غالب جامعه است.
امام خامنه ای در دیدار مردم گرمسار 21/8/1385

و اما...
این رویداد بزرگ فرهنگی از سوی چه کسانی و با مدیریت کدام ارگانی برگزار می شود:

ستاد اعتکاف :

ستادی متشکل از نیروهای مردمی و جوانان و نخبگان فرهنگی و دینی شهرستان می باشد  که کلیه برنامه های این رویداد فرهنگی و دینی را سیاست گذاری و اجرا می نماید و  این ستاد  با خط گیری از ستاد عالی فصل نیایش که زیر نظر مقام معظم رهبری تشکیل شده است و با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعال است .

ستاد اعتکاف اردکان ، برای تشکیل جلسات و برنامه ریزی ها هیچ محدودیتی برای اعضا ندارد و هر یک از همشهریان عزیز که در خود آن توانمندی را می بیند که در ارتقاء سطح کمی و کیفی این رویداد فرهنگی می تواند موثر باشد ، آغوش این ستاد به روی او گشوده است .

ستاد اعتکاف شهرستان اردکان از هم اکنون با تشکیل جلسات متعدد سعی در ارتقا سطح کیفی این رخداد عظیم خواهد داشت و اینجاست که اهل فن و خبره در حوزه های فرهنگی و معنوی و اجتماعی بایستی احساس وظیفه نمایند تا این بار عظیم به نحوی احسن و شایسته و در خور شان شهرمان به سر منزل مقصود برسد.
ستاد اعتکاف ، ستادی کاملا مردمی بوده و مجریان اعتکاف نیز جوانان اردکانی می باشند و هر یک از همشهریان عزیز که توانی در امور برنامه ریزی ، اجرایی ، پشتیبانی و ... برای اعتکاف دارد ، را با آغوش گرم پذیراست .
از کلیه عزیزانی که برای فرهنگ شهرمان به نحوی دل می سوزانند و دغدغه فرهنگی و اجتماعی دارند ، درخواست می شود هرچه در توان دارند در این راستا تقدیم نموده و از ارائه هر گونه نظر ،پیشنهاد وانتقاد دریغ نفرمایند.
امید است با همکاری و همراهی همه صاحبان فکر و اندیشه این رویداد عظیم فرهنگی و معنوی در شهرمان هر چه پربارتر برگزار شود.

برای  اعلام نوع همکاری با ستاد اعتکاف اردکان با شماره تلفن 7249200 داخلی 25 تماس بگیرید.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 93/2/13
نظر

سوم رجب المرجب مصادف است با سالروز شهادت جانگداز دهمین امام بزرگوار شیعیان حضرت امام علی ابن محمد الهادی النقی علیه السلام

 

از امام علی النقی علیه السلام چند یادگاری برای ما رسیده است که متاسفانه در بین شیعیان نیز غریب می باشند. در این مجال مختصرا آنها را یادآور می شویم.

 

1- زیارت جامعه کبیره:

درباره زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ در این مختصر نمی‌گنجد. اما به همین میزان می توان اشاره کرد که زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.

 

2- زیارت غدیریه:

زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و روایتگران و گزارشگران آن از بزرگان شیعه هستند، این زیارت مربوط به روز عید غدیری که امام هادی علیه السلام در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(علیه‌السلام) قرائت کردند.

دوستداران اهل بیت از این نکته غافل نباشند که زیارت غدیریه مثل زیارت عاشورا که مخصوص روز عاشورا نیست؛ این زیارت هم مخصوص روز عید غدیر نیست و خوشبختانه محدث قمی نیز این زیارت را به طور کامل در کتاب شریف مفاتیح الجنان آورده‌اند و بر این نکته که هر روز می‌توان این زیارت را قرائت کرد، تصریح دارد.

 

3- دعای کوتاه در کنار قبر مبارک آن حضرت:

امام هادی(علیه السلام) آنقدر مهربان است و آنقدر برای زائران و دوستداران و شیعیان خیر می‌خواهند که فرمودند: از خدا خواسته‌ام که هر کس این دعا را در کنار قبر من بخواند ناامید برنگردد:
زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و روایتگران و گزارشگران آن از بزرگان شیعه هستند، این زیارت مربوط به روز عید غدیری که امام هادی علیه السلام در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(علیه‌السلام) قرائت کردند

«یا عُدَّتى عِنْدَ الْعَُدَدِ وَ یا رَجآئى وَالْمُعْتَمَدَ وَ یا کَهْفى وَالسَّنَدَ یا واحِدُ یا اَحَدُ وَ یا قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اَسْئَلُکَ الّلهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِکَ وَلَمْ تَجْعَلْ فى خَلْقِکَ مِثْلَهُمْ اَحَداً صَلِّ عَلى جَماعَتِهِمْ وَافْعَلْ بى کَذا وَ کَذا ؛ اى ذخیره من در برابر ذخیره‌ها و اى امید من و تکیه‌گاهم و اى پناهگاه، و پشت و پناهم اى یگانه‌اى یکتا و اى که درباره خود فرمودى: بگو خدا یکى است، از تو خواهم. خدایا به حق هر کس از آفریدگانت خلق کردى و هیچ کس را مانند آنها در میان آفریدگانت قرار ندادى درود فرست بر گروه آنها و درباره من چنین و چنان کن.(در اینجا حاجات خود را بگویید)»

 

4- نماز بالای سر در حرم حضرت رضا علیه السلام:

ایشان فرمودند: هر کس از خداوند حاجتی دارد پس قبر جدم حضرت رضا را در طوس زیارت کند و دو رکعت نماز نزد قبر او بگزارد و در قنوت نماز حاجتش را طلب کند خداوند دعایش را اجابت می کند مگر اینکه در مورد گناه یا قطع رحم باشد. بر اساس این فرمایش امام هادی(علیه السلام) سزاوار است که از این پس که به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می شویم در نماز بالای سر از خدای متعال حوائجمان را طلب کنیم و به یاد این یادگار ارزشمند امام هادی(علیه السلام) هم باشیم.

 

5- پنجمین یادگار تعقیب نماز :

از علی بن مهزیار روایت شده که محمدبن ابراهیم به حضرت امام علی النقی علیه السام نامه ای نوشت که اگر مصلحت میدانید به من دعایی تعلیم دهید که بعد از هر نماز بخوانم تا خداوند به سبب آن خیر دنیا و آخرت به من عنایت فرماید. امام هادی علیه السلام این دعا را آموزش دادند.

«اَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ عِزَّتِکَ الَّتى لا تُرامُ وَ قُدْرَتِکَ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ کُلِّها وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ؛ پناه برم به ذات بزرگوارت و به عزتت که مورد دستبرد نیست و قدرتت که چیزى از آن خوددارى نتواند، از شر دنیا و آخرت و از شر تمامى دردها و جنبش و نیروئى نیست جز به خداى والاى بزرگ.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 93/2/13
نظر

در‌‌‌‌‌‌آیات 45 تا 52 سورة انعام ( صفحة 133) قرآن بعد ازگفت ‌و گو با گمراهان و بیان راه‌هایی برای بیدار ساختن ‌آن ها، در ‌آیة 50، نهیبی تکان‌دهنده می‌زند.
پایان ‌آیة 50 می‌فرماید: 
«هَل یَستَوِی الأعمی وَ البَصیر؟ أ فَلاتَتَفَکَّرون»؛
 «آیا افراد نابینا و بینا همانندند؟و آن ها که چشم اندیشه و عقلشان بسته ‌است، با کسانی ‌که حقایق را به‌خوبی می‌بینند و درک می‌کنند، برابرند؟ پس چرا فکر نمی‌کنید؟»
درحقیقت، این‌آیه، نمونه‌ای از آیات قرآنی است‌ که مکرّراً تشویق و ترغیب به تفکّر می‌کنند. 
این‌حدیث از امام ابوالحسنِ‌الرّضا(ع) نقل شده ‌که لَیسَتِ العِبادَه‌کَثرَهَ الصِّیامِ وَ الصَّلاه إنَّمَا العِبادَه‌کَثرَهُ التَّفَکُّر فی أمرِ الله؛ 
عبادت نماز و روزة زیاد انجام دادن نیست، عبادت، همانا زیاد اندیشیدن در نظام‌ آفرینش و آثار خداست. که سبب افزایش معرفت‌گردد.
تفکّر آن‌ چنان در بالابردن ارزش عبادت مؤثّر است‌که امام(ع) با کلمة إنَّما که به معنی «فقط وفقط» می‌باشد، عبادت را منحصر در تفکّر نشان داده ‌که ‌گویی عبادت، جز تفکّر چیز دیگری نیست. و این، احتمالاً از آن ‌نظر است ‌که عبادت، یعنی انسان تمام وجود خود را در راه خدا به‌کار اندازد؛

امّا در تفکّر، آن ‌چه ‌که به‌کار می‌افتد، عقل است‌که برترین بخش وجود انسان است و یقیناً عبادت عقل بالاترین انواع عبادات خواهد بود تا آن ‌جا که امام(ع) فرمود: 
إنَّمَا العِبادَه‌کَثرَهُ التَّفَکُّر فی أمرِ الله؛ 
عبادت، منحصراً زیاد اندیشیدن دربارة امر خداست. 
که سبب زیاد شدن معرفت و مَحَبّت و اطاعت می‌شود و به سایر عبادات، روح می‌دهد و آن ها را در دنیا و آخرت انسان ثمربخش می‌گرداند. 
و لذا فرموده‌اند: فِکرُ ساعَهٍ خَیرٌ مِن عِبادَهِ سَنَهٍ؛ زمان اندکی اندیشیدن، در اثرگذاری بر روح انسان، از عبادت یک سال، (و در حدیث دیگری از عبادت هفتاد سال) برتر است.
از مرحوم شیخ انصاری(ره) نقل شده ‌که در جواب ‌کسی‌که سؤال‌کرد: آن، کدام تفکّر است ‌که لحظه‌ای از آن، برتر از هفتاد سال عبادت است؟ 
فرمود: تفکّر حرّبن‌یزید ریاحی در صبح روز عاشورا که چند لحظه اندیشیدن، او را از لشگر عمر بن ‌سعد جدا کرد و به لشگر امام حسین(ع) انداخت؛ از جهنّم بیرون ‌کشید و میان بهشت افکند.
در حدیثی از رسول خدا (ص) منقول است: یا عَلی لا فَقرَ أشَدُّ مِنَ الجَهل وَ لا عِبادَهَ مِثلُ التَّفَکُّر؛ 
ای علی، هیچ فقری شدیدتر از جهل و هیچ عبادتی مثل تفکّر نیست؛
کَلِمَهُ حِکمَهٍ یَسمَعُهَا المُؤمِن، خَیرٌ مِن عِبادَهِ سَنَهٍ؛ 
یک ‌کلمة حکمت‌آمیز که یک انسان مؤمن بشنود، در ترقّی دادن روح او، از یک سال عبادتِ بدون تفکّر بهتر است. 
چون بر اثر شنیدن ‌آن یک ‌کلمه، عقلش به‌کار می‌افتد و روحش متحوّل می‌گردد و در نتیجه برترین عبادات انجام می‌گیرد و به سایر عبادات نیز روح می‌بخشد و آن ها را نتیجه بخش می‌گرداند. 
در همین ‌یک جملة نورانی رسول خدا (ص) بیندیشیم ‌که چه حکیمانه است: 
یا عَلی لا فَقرَ أشَدُّ مِنَ الجَهل وَ لا عِبادَهَ مِثلُ التَّفَکُّر؛ ای علی، هیچ فقری شدیدتر از جهل و هیچ عبادتی مثل تفکّر نیست.
ما مردم، بی‌پولی و تهی‌دستی از ثروت دنیا را شدیدترین فقرِ می‌دانیم و مدام به‌خاطر کمی درآمد و نداشتن خانه و ماشینِ دلخواهِ خود، با غصّه و غم به‌سر می‌بریم.
 امّا وقتی به پول فراوان و مسکن و ماشین عالی می‌رسیم، غرق در سرور و فرح می‌شویم و داشتن ‌آن ها را مایة بزرگی و شرف برای خود می‌دانیم و حال ‌آن‌ که چه بسا از معارف و احکام دینی خود، آگاهی چندانی نداریم. 
ولی رسول خدا(ص) فرموده‌است: 
لا فَقرَ أشَدُّ مِنَ الجَهل وَ لا عِبادَهَ مِثلُ التَّفَکُّر؛
آن ‌چه که فقر به ‌معنای واقعی است، فقر علمی، یعنی‌آگاهی نداشتن از معارف دینی و احکام الهی است، نه فقر مالی، یعنی نداشتن پول و خانه و ماشین.
آیا این، نقص و عیب و ننگ انسان نیست ‌که یک موجود زندة دارای عقل و شعور، با مشتی پول و آهن و آجر و سیمان به موجودات مردة بی‌عقل و شعور، فخر بفروشد و گوهر بسیار گران بهای عمر خود را که باید در راه رسیدن به کمال مطلق و رسیدن به حیات ابدی و سعادت جاودانه به‌کار اندازد، در راه به‌دست‌آوردن مشتی آهن و سنگ تباه سازد؟!
تو به قیمت، ورای هر دو جهانی                  چه‌کنم قدر خود نمی‌دانی
و این ‌انحراف از مسیر سعادت و افتادن در مسیر شقاوت نیز علتی جز بی تفکّری و نیندیشیدن در باره ی آغاز و انتهای عالم ندارد.
و لذا قرآن ‌کریم ‌که برای تربیت انسان، با بیانات‌ گوناگون، از جمله در همین‌آیة 50 ،آدمیان را دعوت به تفکّر و اندیشیدن در نظام‌ آفرینش می‌کند و می‌فرماید: 
«أ فَلا تَتَفَکَّرون»؛
 «پس چرا نمی‌اندیشید؟» 
حاصل این ‌که، انسان، در اصل خلقتش، دارای عقل و فکر آفریده شده تا با نیروی تفکّر، آفریدگار خود را بشناسد و با اطاعت امر او، به سعادت ابدی نایل ‌گردد که فرموده‌اند:
 اَلعَقل ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمان وَ اکتُسِبَ بِهِ الجِنان؛


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 93/2/13
نظر

اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد. اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است. اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال هاى زندگى مادى خسته مى ‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسانها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده ، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند ، همیشه با یاد خدا تلاش کنند ، خود را در محضر پروردگار ببینند ، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

در فرهنگ اسلامى روى آوردن به اعتکاف، علاوه بر بهره بردارى از فیض معنوى آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا این مراسم عبادى - معنوى، نقش بسیار مهمى در رویارویى با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا مى‏کند.
جوانى که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را مى ‏چشد، لذت‏هاى مادى و شهوانى در دیدگانش، حقیر و بى ‏ارزش مى ‏شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضد دینى گرفتار نمى‏شود.
از سوى دیگر، چنین مراسمى خود پیامى عملى و درسى عبرت‏آمیز براى مردم است. حضور جمعى از مؤمنان در مسجد براى عبادت، در حقیقت نوعى دعوت به خدا پرستى و دین مدارى است و آثار سازنده‏اى بر جامعه خواهد داشت، از همین رو، در رویارویى با تهاجم فرهنگى دشمن نباید نقش مؤثر سنت هایى که در باور عمومى مردم ریشه‏هاى عمیق دارند، نادیده گرفته شود. بى ‏تردید مساجد، حسینیه‏ ها، تکایا، هیئت‏هاى مذهبى، زیارت و اعتکاف، نقش مهمى در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینى ایفا کرده و مى‏کنند. این مقوله‏ها با آثار مثبت جانبى که دارند، اهرم‏هاى توانمندى در مقابله با فرهنگ بیگانه‏اند.
در دوران ما تهاجم دشمن ابعادى گسترده یافته، ولى این حرکت استعمارى، دست کم ریشه‏اى چند صد ساله دارد و همین پدیده‏هاى سنتى هم چون اعتکاف، مردم ما را در طول سال‏هاى متمادى در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیت ‏بخشیده است؛ اما اهمیت آن و نقش به سزایى که در تصفیه و تزکیه انسان دارد براى بسیارى از مسلمانان ناشناخته مانده است.
در عصر ما که زندگى ماشینى و پیچیدگى‏هاى آن، دیده‏گان انسان را به خود خیره کرده، روابط اجتماعى گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمى انسان به جلوه‏ها و مظاهر مادى توسعه یافته است، تاکید بر نقش سازنده اعتکاف، ضرورتى دو چندان مى ‏یابد؛ زیرا اعتکاف انس با معشوق است که زمینه را براى گسستن فرد از سرگرمى‏هاى پوچ فراهم مى‏آورد؛ انسان را با خداوند پیوند مى‏دهد و از آفت ‏خدا فراموشى و از خود بیگانگى نگه مى ‏دارد.

امسال نیز چون گذشته ، مساجد برگزار کننده اعتکاف شاهد حضور جوانانی خواهد بود که برای برقراری گذران اوقاتی معنوی و پاک معتکف خانه ی خدا خواهد شد.

ثبت نام : 13 تا 19 اردیبهشت       صبحها 9تا13 و عصرها 6 تا 8    خ سعدی   ستاد اعتکاف اردکان


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 93/2/13
نظر

1-         تأکید بسیار فراوان بر روزه گرفتن در ماه رجب حتی اگر یک روز از این ماه باشد.

2-         کسی که توان روزه گرفتن ندارد، برای درک ثواب آن روزی 100بار این ذکر را بگوید:

  "سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لَایَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ"

3-         بسیار در این ماه بگویید: "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَة"

 4-           100 بار در کل این ماه:"أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ" و بعد از آن صدقه بدهد که مشمول رحمت و مغفرت خدا شود و 400 بار گفتن این ذکر اجر شهید را دارد.

 5-           1000بار"لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه"در کل این ماه.

6-         صبح و عصر هر کدام 70 بار "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْه" و بعد از پایان آن یک بار" اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی وَ تُبْ عَلَیَّ"

 7-         1000 بار در کل این ماه: "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَام‏ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوب‏ وَ الْآثَامِ"

8-        در کل این ماه خواندن سوره توحید (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)10000بار یا 1000بار یا 100 بار

9-        100بار سوره توحید در روز جمعه از این ماه.

10- دعای یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْر... 

11-       دعای خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِک‏...

12-       دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ...

13-       دعای یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِین‏...

نمازها، دعاها و اذکار دیگر رادر مفاتیح الجنان، بخش اعمال ماه رجب ملاحظه بفرمائید.

منبع مطالب: مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی