مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/11/26
نظر

1-امید

اولین چیزی که قرآن در این باره بر آن تأکید می کند و می توان آن را درسی دانست که خدا در طریق رسیدن به خواسته ها به بند گانش یاد می دهد، «امید» است.

خداوند به انسان می آموزد که در همه حال (هم در آرزوهای دنیایی و هم در آرزوهای اخروی) امید داشته باشد و انسان یاد می گیرد که هیچ گاه ازرحمت خدا ناامید نباشد؛ زیرا امید عامل حرکت انسان به سوی کمال است و تا انسان امید نداشته باشد، حرکت تکاملی اش کامل نخواهد بود.

قرآن، مهم ترین اثر و کارکرد امید در زندگی بشر را آسان شدن سختی ها و تقویت روحیه انسان می داند. به این معنا که انسان برای هر عملی می بایست انگیزه ای داشته باشد و هر چه کار سخت و دشوارتر باشد, می بایست امید به بهره وری و بهره مند نیز بیش تر باشد.

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکمُ ْ یُوحَى إِلىَ َّ أَنَّمَا إِلهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ  فَمَن کاَنَ یَرْجُواْ لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدَا[سوره کهف / 110]

بگو: «من فقط بشرى هستم مثل شما (امتیازم این است که) به من وحى مى شود که تنها معبودتان معبود یگانه است پس هر که به لقاى پروردگارش امید دارد، باید کارى شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند».

از نظر روانشناسی، امید گونه ای آرامش خاطر در انسان می آفریند که در سایه ی آن، شخص راه حل های بهتری را برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود برمی گزیند.

2- توکل

دومین راه حل «توکل » است، دین، در شما نوجوانان و جوانان قدرت توکل می آفریند و به شما می آموزد که در تمام امور، نیرویی بی نظیر و برتر را موکّل خود قرار دهید و به او تکیه کنید. دین اسلام پشتوانه ای برای آدمی قرار می دهد که در کتاب خدا با صفات «قادر، عزیز، قاهر و...» معرفی شده است؛ کسی که هر ناممکنی را ممکن می سازد. بی شک با وجود او و توکل به او آدمی هیچ آرزوی صحیحی را برای خویش دست نایافتنی نمی بیند.

«وَعَلَى اللّهِ فَتَوَکَّلُواْ إِن کُنتُم مُّ?ْمِنِینَ؛( مائده آیه23)

و بر خدا توکل کنید اگر ایمان دارید.»

«وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛( طلاق(65) و هر کس بر خدا توکل کند، پس او برای وی کافی است

3- تفکر

راه بعدی «تفکّرسالم» است؛ تفکری که بارها قرآن از آن با عنوان «تعقّل » یاد می کند و به کمک این تعبیر آن را از خیال پردازی و اندیشه های احساسی و غیر عقلانی جدا می نماید.

قرآن کریم می فرماید: « خردمندان کسانی اند که در همه حالات چه ایستاده و نشسته و چه در حال خفتن خدای را یاد می کنند و همیشه در خلقت زمین و آسمان تفکر می کنند و می گویند: پروردگارا! این جهان با عظمت را بیهوده نیافریدی، تو پاک و منزهی، پس خدایا ما را به لطف از عذاب دوزخ حفظ بفرما.» (سوره آل عمران،آیه 191)

4- دعا و نیایش

خدای مهربان به رابطه ی خود و بندگانش بسیار اهمیت داده و همواره آنها را به راز و نیاز با خود فرا خوانده است، اگر چه از نیات قلبی همه ی انسان ها آگاه است، اما شدت اشتیاق او به بندگانش تا اندازه ای می باشد که دوست دارد بندگانش با او سخن بگویند و خواسته هایشان را با خدایشان درمیان بگذارند.

«قُلْ ما یَعْبَوا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاوکُمْ»[ فرقان، 77] ؛ بگو اگر دعایتان نباشد پروردگار من اعتنایی به شما ندارد.

«وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ»[ مومن، 60]؛ یعنی پروردگارتان گفته: مرا بخوانید تا اجابت‌تان کنم کسانی که از پرستیدن من کبر می‌ورزند به خواری به جهنم وارد خواهند شد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 92/11/22
نظر

همراه با یاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) وشهیدان عزیز ، 22 بهمن را گرامی می داریم .

    به لطف خدا در سی وپنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ،« سایت مرابطون » راه اندازی شد .

   جهت اعتلای اهداف دین مبین اسلام ، نشر معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام ، پاسخگویی به سؤالات و شبهات ؛ ونیز فراهم نمودن اطلاعات لازم درباره ی مناسبت‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ؛ برای دسترسی آسان‌تر مخاطبان فرهیخته ، جمعی از طلاب اردکانی ، سایت "مرابِطون" را ایجاد کردند.

امید آنکه برای ارتقای محتوا و تعالی امور سایت ؛ پیشنهادات ، انتقادات و نظرات سازنده ی خویش را ، از طریق سامانه ی پیامرسان سایت یا با ارسال پیامک به شماره ی 14 رقمی « 10000100000333» به ما هدیه نمایید.

چند نکته ی قابل ذکر :

1- سازمان مدیریت سایت شامل : شورای سیاست‌گذاری، مدیر مسئول ، دبیر علمی ، دبیر اجرایی ،شورای سردبیران ، گروه‌های علمی و نویسندگان همکار است .

2- سایت مذکور با تلاش خالصانه ی جمعی از طلاب وکارشناسان دینی تأسیس گردیده و با همکاری وهمیاری همه ی علاقه مندان،انشاءالله تداوم خواهد داشت.

3- این سایت ، مستقل بوده و به هیچ نهاد یا ارگانی وابستگی ندارد./. من الله التوفیق

 آدرس سایت مرابطون :   www.morabetoun.ir