مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 88/4/31
نظر
روزنامه القدس العربی، علنی شدن حمایت آمریکا از برخی عناصر سیاسی در ایران را باعث به تأخیر افتادن پروژه فروپاشی جمهوری اسلامی خواند.
این روزنامه با اشاره به عملکرد برخی چهره های سیاسی نوشت: اگر آمریکا و جهان غرب، حمایت خود از این سیاسیون و اپوزیسیون داخلی را افشا نمی کردند و اجازه می دادند تا این چهره ها خط مشی سیاسی خود را پیش ببرند، شاید در درازمدت امکان موفقیت آنها وجود داشت اما اکنون که آمریکا از این طیف علناً حمایت کرده، امکان هیچ پیشرفتی برای فروپاشی نظام ایران وجود ندارد.
القدس العربی می نویسد: ساختار سیاسی و چینش نیروهای وفادار به نظام جمهوری اسلامی به گونه ای است که هر گونه حمایت آمریکا از گروه ها و شخصیت های سیاسی منجر به آن خواهد شد که آن فرد یا گروه، تبدیل به خائن شده و از سوی کلیت نظام و مردم طرد شود.
نویسنده با نام بردن از برخی چهره های مطرح سیاسی می افزاید: این افراد تا هنگامی که در ایران به عنوان یک فعال سیاسی غیر مرتبط با بیگانه شمرده می شدند، مورد احترام نظام و مردم بودند و به محض اینکه فعالیت های سیاسی آنها مورد حمایت آمریکا قرار گرفت، رفته رفته سخنانی بر زبان راندند که تنها پس از مدت کوتاهی به عامل آمریکا تبدیل شده و اکنون مردم به آنها به عنوان خائن می نگرند.

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 88/4/31
نظر
به رغم انتشار اخباری مبنی بر ابقای اسفندیار رحیم مشایی توسط رئیس جمهور، خبرنگار جهان با خبر شد که بنا به نظر مقام معظم رهبری، رحیم مشایی برکنار خواهد شد و تلاش رئیس جمهور برای ابقای وی ثمری نخواهد داشت. 

همزمان با انتشار خبر ابلاغ نظر مقام معظم رهبری بر برکناری اسفندیار رحیم مشایی از پست معاونت رئیس جمهور که پیش از این توسط نایب رئیس مجلس اعلام شده بود، رئیس جمهور علیرغم میل باطنی با توجه به روحیه ولایت پذیری خود مصمم شد نسبت به تغییر مشایی اقدام کند. 

بنا براین گزارش عصر روز گذشته خبری توسط خبرگزاری ها مخابره شد که طی آن محمود احمدی نژاد در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با تمجید از مشایی وی را از وفاداران به انقلاب اسلامی و فردی ولایی ، ساده زیست و خدمتگزار مردم معرفی کرد و افزود: ایشان به معاونت اولی رئیس‌جمهور منصوب شده و به کار خود ادامه می‌دهد. 

با این حال پس از پیگیری های خبرنگار جهان مشخص شد این مصاحبه که قرار بود از اخبار ساعت 21 شب گذشته پخش شود به دستور مقامات عالیرتبه اجازه پخش پیدا نکرد. 

قرار است احمدی نژاد پس از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، اقدام به معرفی معاون اول جدید خود به جای اسفندیار رحیم مشایی کند. 

گفتنی است افکار عمومی در انتظار تغییر فوری رحیم مشایی هستند چرا که مساله برکناری وی از سمتهای دولتی جدای از انتقادات به مشایی اکنون جنبه اثبات ولایت پذیری احمدی نژاد را به دنبال دارد .

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 88/4/31
نظر

سبحانی نیاگفت: مقام معظم رهبری روز شنبه طی نامه ای، کتبا خواستار برکناری مشایی به عنوان معاون اول ریاست جمهوری شده است.

حسین سبحانی نیا نائب رییس کمیسیون امنیت ملی درگفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا خصوص جلسه روحانیون مجلس با مقام معظم رهبری در خصوص برکناری مشایی اظهارداشت: من فکر نمی کنم چنین جلسه ای اصلا ضرورتی داشته باشد.چرا که مقام معظم رهبری نظرشان را در خصوص مشایی اعلام کرده اند و دولت هم باید اقدام کند.
 
وی افزود:بنابراین چنین دیداری بعید است که انجام شود. شاید قبل از چنین دیداری مساله برکناری مشایی توسط دولت حل و فصل شود و لذا تا هفته آینده که نمایندگان وارد مجلس شوند چنین جلسه ای نخواهد بود.

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری روز شنبه طی نامه ای، کتبا خواستار برکناری مشایی به عنوان معاون اول ریاست جمهوری شده اند.

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 88/4/31
نظر

رییس جمهور با اشاره برخی گمانه زنی ها در خصوص معرفی کابینه دولت دهم تصریح کرد: بعد از ارزیابی عملکرد وزرای فعلی در حال جمع آوری اطلاعات و سوابق گزینه های مختلف برای وزارتخانه ها هستیم.

دکتر محمود احمدی نژاد با بیان اینکه افراد مطرح شده در گمانه زنی های اشخاص و گروه ها برای وزارتخانه های مختلف نیز بررسی می شوند اظهار داشت ممکن است در این گمانه زنی ها چند نفر نیز جز افراد مورد نظر رییس جمهور باشند اما هنوز به نقطه مشخصی که برای کدام وزارتخانه چه کسی یا چند نفر تعیین شده اند؛ دست نیافته ایم.

دکتر احمدی نژاد گفت: معمولا در دورانی که بررسی ها برای کابینه شکل می گیرد افراد و گروه های گوناگون حرف هایی می زنند و به عنوان خبر منتشر می کنند. گویی به نقل از منابع آگاه و نزدیک به رییس جمهور است.

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد تا 22 مرداد فرصت داریم گزینه ها را به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد معرفی کنیم.

آقای مشایی از مدیران مومن، دلسوز ، ولایی و خلاق ایران هستند

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره شایعات مربوط به استعفای آقای مشایی از سمت معاون اولی رییس جمهور تاکید کرد: آقای مشایی از مدیران مومن دلسوز ، ولایی ، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند.

دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه آقای مشایی 4 سال به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خدمت دولت بوده و خدمات فراوانی داشته است تصریح کرد: آقای مشایی امروز در سمت معاون اول رییس جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی ، ملت و کشور ایران ادامه می دهد.

رییس جمهور با اشاره به کم بودن اختیارات معاون اول رییس جمهور نسبت به معاون رییس جمهور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: معاون اول رییس جمهور در حقیقت دستیار رییس جمهور است .

رییس جمهور آقای مشایی را از مدیران ساده زیست، انقلابی ، فداکار و دلسوز معرفی و خاطر نشان کرد: 4 سال خدمات آقای مشایی در عرصه های مختلف میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ایران اگر بی نظیر نباشد کم نظیر است.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به گلایه های مطرح شده درباره عملکرد آقای مشایی گفت: انتقادها و گلایه ها درباره آقای مشایی دو دسته است؛ عده ای با هر کار و اقدامی که دولت انجام می دهد مخالف هستند و برخی نیز از روی دلسوزی و برداشت خود نسبت به آقای مشایی از ایشان انتقاد و گلایه می کنند اما اگر کسی از نزدیک با آقای مشایی آشنا شود نظراتش تغییر خواهد کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه اشخاص مختلف می توانند نظرات خود بیان کنند اظهار داشت: نباید مانع مطرح شدن دیدگاه های افراد شویم زیرا سلب اختیار در اظهار نظر به نفع کشور نیست.

تشریح اختیارات معاون اول رییس جمهور

دکتر احمدی نژاد همچنین با اشاره به حوزه عملکرد معاون اول رییس جمهور گفت: طبق قانون معاون اول رییس جمهور در دو عرصه اختیار عمل دارد؛ یکی در جاهایی که رییس جمهور انجام کارها و پیگیری امور از جمله اداره جلسات دولت و پیگیری مصوبات دولت را به معاون اول ارجاع می دهد و دیگر در جایی که رییس جمهور قادر به انجام وظایف خود نیست و معاون اول رییس جمهور اداره امور را به عهده می گیرد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در شرایطی که رییس جمهور قادر به انجام وظایف نباشد با تایید رهبری شورایی از سران قوا و معاون اول رییس جمهور موظف می شوند ظرف 50 روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنند.

رییس جمهور تا پایان هر دوره ریاست جمهوری میتواند معاونان خود را جابجا کند

دکتر احمدی نژاد درباره برخی اظهاراتی مبنی بر اینکه انتصابات و تغییرات صورت گرفته در معاونان رییس جمهور مربوط به کابینه دهم است، تصریح کرد: رییس جمهور تا زمان پایان هر دوره ریاست جمهوری میتواند معاونان خود را جابجا کند زیرا منظور از کابینه، هیات وزیران شامل 21 وزیر و رییس جمهور است که حق رای دارند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه وزیران پیشنهادی پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند گفت: ان شاءالله نمایندگان پس از بررسی به افراد معرفی شده رای می دهند و افرای که رای می آورند عضو کابینه می شوند.