مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر
ششمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با سخنان آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی افتتاح شد. 

این مراسم حاشیه هایی نیز داشت که جالب توجه است: 

تعداد خبرنگاران داخلی و خارجی که برای این دوره از اجلاس خبرگان رهبری به ساختمان سابق مجلس آمده بودند بسیار بیشتر از دوره های قبلی بود. 

-درب قسمت تماشاچیان هنگامی به روی خبرنگاران گشوده شد که هاشمی رفسنجانی سخنان خود را آغاز کرده بود و این موضوع موجب گلایه نمایندگان اصحاب رسانه شده بود. 

- جای محمد یزدی نایب رئیس مجلس خبرگان در سمت چپ هاشمی رفسنجانی بسیار جالب توجه بود و ناخودآگاه اختلافات بین این دو نفر پس از خطبه های نماز جمعه هاشمی در 26 تیرماه را به یاد می آورد هر چند یکی از مسئولان مجلس خبرگان گفت که علت غیبت نایب رئیس مجلس خبرگان بیماری وی می باشد. 

-هنگام سخنان رئیس مجلس خبرگان سکوت کامل بر جلسه حکمفرما بود و بسیاری از نمایندگان از روی سخنان وی یادداشت برداری می‌کردند. 

- آیت الله مهدوی کنی، موحدی کرمانی، مقتدایی و امامی کاشانی در ردیف جلو نشسته بودند و آیت الله صادق لاریجانی و احمد جنتی در ردیف‌های میانی حضور داشتند. آیت الله مصباح یزدی نیز در یکی از صندلی های گوشه سالن نشسته بود. 

-آیت الله واعظ طبسی در میان صحبتهای هاشمی وارد جلسه شد و بلافاصله پس از اتمام آن نیز جلسه را ترک گفت. 

-یک بنر تسلیت نیز به مناسبت شهادت ماموستا شیخ الاسلام نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در سالن نصب شده بود. 

- برخی ازنمایندگان مجلس خبرگان رهبری بدون اتومبیل شخصی و با تاکسی به محل اجلاس آمده بودند. 

-بعد از اتمام سخنان هاشمی رفسنجانی نمایندگان مجلس خبرگان به نوبت در جایگاه حاضر شدند و به بیان مطالب مورد نظر پرداختند.البته بعد از اتمام سخنرانی هاشمی ،دری نجف آبادی از خبرنگاران خواست از صحن مجلس خارج شوند.
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر
هر چند انتقاداتی نسبت به برخی سیاستهای داخلی دکتر احمدی نژاد به خصوص در به کارگیری افراد مساله دار در مناصب مهم وجود دارد، اما سیاست خارجی دولت نهم و این بار دهم، از مواردی است که همواره مورد ستایش واقع شده و از سکوهای عزت آفرین ایران به شمار رفته است. 

مواضع رئیس جمهور در مسائلی مانند هولوکاست و موجودیت اسرائیل که با قوت تمام بیان شده و لرزه بر اندام آمریکا و غرب انداخت همواره در زمان هایی بیشترین تاثیر را بر جای گذاشته که دکتر احمدی نژاد مواضع قدرتمند ایران را در قلب تمدن غرب و مکان هایی چون سازمان ملل بر زبان رانده است.

اما وقایع ناراحت کننده اخیر در صحنه سیاست داخلی کشور موجب شده تا برخی گروه ها و احزاب ناراضی بدون توجه به مصالح کلی نظام با علم به اینکه دشمنان اصلی سفر دکتر احمدی نژاد به مقر سازمان ملل را اسرائیل و دست نشانده های آن مانند سلطنت طلبان و منافقین تشکیل می دهند به مخالفت و سنگ اندازی بر سر راه دیپلماسی فعال و بدون عقب نشینی رئیس جمهوری بپردازند.
به طوری که هم صدا با رسانه های اسرائیل و پایگاه های خبر پراکنی آمریکا در صدد تضعیف این سفر حساس برآمده و با بیان و انعکاس مطالبی ناهمخوان با مصالح ملی آب در آسیاب دشمن می ریزند.

حال آنکه اصول سیاسی و مبانی شرعی و انقلابی ایجاب می کند که اختلافات داخلی در بالاترین سطح ممکن نیز در مواجهه با دشمنان و عوامل بیرونی نادیده گرفته شده، حفظ و ترویج اصول بارز نظام در صهیونیسم ستیزی و مبازه با امپریالیسم جهانی، تقویت و نه تضعیف شود.
 اما درکمال تاسف این اصل بدیهی در این روزها نادیده گرفته شده و اثبات خود و دفاع از تفکرات حزبی وجناحی مقدم بر تقویت و تثبیت بنیه نظام اسلامی شده و موجبات خشنودی دشمنان را فراهم کرده است.
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر
آیت الله علم الهدی در گفت‌وگو با رجانیوز
اگر مرجع تقلیدی به عید بودن دوشنبه حکم داده، خلاف فتاوای خود اوست

یک عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با اعلام نظر برخی مراجع که روز گذشته(یکشنبه) به عنوان اول ماه شوال برایشان اثبات نشده بود اظهار داشت: همه مراجع عظام تقلید غیر از آیت الله سیستانی حکم حاکم شرع را در قضیه عید فطر و رویت هلال ماه نافذ می دانند لذا اگر مرجعی اعلام کرده قضای روزه یکشنبه باید گرفته شود مغایر با حکم همان مرجع است.

آیت الله سید احمد علم الهدی در گفتگو با رجانیوز در خصوص اختلاف نظر در رابطه با رویت هلال ماه در بین برخی مراجع عظام با اشاره به اینکه برای برخی مراجع دیروز عید ثابت نشده بود، اظهار داشت: آقایان مراجع گفته بودند که برایشان عید بودن یکشنبه ثابت نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اختلاف نظرها را مربوط به چگونگی رویت هلال ماه عنوان کرد و افزود: عید برای آقایان مراجع ثابت نشده بود بلکه برای مقام معظم رهبری ثابت شده است، علت ثبوتش هم این است که چون مراجع عظام دیدن ماه را تنها با چشم مسلح آن هم قبل از وقت شرعی و در روز را کافی نمی دانند، اما مقام معظم رهبری هم دیدن با تلسکوپ و چشم مسلح را کافی می دانند و هم اینکه اگر بعد از اذان ظهر کسی ماه را ببیند.

امام جمعه مشهد مقدس، به رؤیت هلال ماه در چندین نقطه کشور اشاره کرد و تصریح کرد: ساعت 5:30 دقیقه بعد از ظهر شنبه ماه با تلسکوپ در چند نقطه مرکزی کشور دیده شده است، البته یک جا هم با دوربین ماه رویت شده بود.

وی در رابطه با اینکه برخی مراجع اعلام کرده اند که مقلدانشان باید روز یکشنبه را امساک کرده و قضای آن را به‌جا آوردند، تأکید کرد: ممکن است روز یکشنبه به عنوان عید شرعاً برای برخی آقایان مراجع ثابت نشده باشد اما اگر چنین چیزی را اعلام کرده باشند که مقلدان باید قضای روزه یکشنبه را به‌جا آورند مطابق با فتوای خود آن‌ها نیست.

علم الهدی در این خصوص توضیح داد و گفت: برای اینکه مردم دچار مشکل نشوند، رهبر انقلاب حکم کردند که دیروز(یکشنبه) عید است لذا وقتی بر اثر حکم حکومتی امر می شود که روز یکشنبه عید است، آقایان دیگر باید تبعیت کنند.

وی علت این تبعیت از رهبری را حکم خود مراجع عنوان کرد و اظهار داشت: فقط آیت الله سیستانی در این قضیه عید فطر حکم حاکم شرع را نافذ نمی دانند لذا مقلدین ایشان دیروز را به عنوان روز سی‌ام ماه مبارک رمضان روزه گرفتند و یا به سفر رفتند اما امروز را کسی نمی تواند بگوید عید است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص اینکه دفتر آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرده مقلدین ایشان باید قضای روزه یکشنبه را به‌جای آورند، گفت: آیت الله مکارم شیرازی هم از جمله مراجعی هستند که در قضیه رویت هلال ماه، حکم حاکم شرع را نافذ می دانند و اگر دفتر آقای مکارم اعلام کرده که مقلدین ایشان دیروز را باید امساک می‌کرده و اگر نکرده‌اند، روزه قضا بگیرند، مغایر حکم خود ایشان است چون ایشان در امر رؤیت هلال، حکم حاکم شرع را نافذ می دانند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر

در حالی که دفتر سید محمد خاتمی چندی پیش در واکنش به اظهارات کیان تاجبخش در دادگاه متهمان حوادث اخیر در خصوص دیدار خاتمی و جرج سوروس، این اظهارات را تکذیب کرده بود، سوروس اطلاعات جدیدی از این دیدار افشا کرد.

به گزارش رجانیوز، تاجبخش در دادگاه گفته بود اگر ما یکی از اولین نمونه‌های براندازی را ارتباط سفر عطریانفر به بنیاد سوروس قبل از 1376 بدانیم می‌توانیم نهایت آن را ملاقات مستقیم خاتمی همراه ظریف با جرج سورس در نیویورک در سال 1385 دانست که این یک ارتباط مستمر بوده و ادامه داشته است.

با این حال، دفتر خاتمی نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و در اطلاعیه ای نوشت: «در جریان حوادث سیاسی بعد از انتخابات، متأسفانه بداخلاقی های بی سابقه ای در انتشار اتهام های جهت دار با هدف تخریب شخصیتهای اثرگذار جامعه ملاحظه می شود. در این روند ناصواب و مخرب از جمله در روزها و هفته های اخیر اخبار و نسبتهای کذب و بی اساسی در مورد جناب آقای سید محمد خاتمی به چشم می خورد که در خلال اعتراف ها و محاکمه ها و از طریق خبرگزاریها و سایت های خاص و از زبان و قلم بعضی از دستگیرشدگان عنوان شده است و از جمله سخنان یکی از دستگیرشدگان در جریان محاکمه دیروز است که به رابطه مستمر جناب آقای سید محمد خاتمی با فردی به نام «جرج سوروس» اشاره شده است.ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر
جوسازی رسانه های بیگانه درباره اعلام عید فطر توسط ولی امر مسلمین به مانند هرساله توطئه آنان را با شکست روبرو کرده و شرکت گسترده مردم در عید فطر مجالی برای حاشیه پردازی درباره این واقعه بزرگ را نداد. 

همان گونه که در متون روایی و فقهی آمده است رویت اول و آخر هر ماه از شئونی است که متعلق به امامان معصوم می باشد و در زمان غیبت امام و بر پایه نظریه ولایت فقیه که جایگاهی با خصوصیات تالی تلو معصوم به شمار می رود این امر از موارد مختصه ولی فقیه جامع شرایط و حاکم اسلامی است. و در این میان نظرات فقهی مراجع عظام تقلید با توجه به اداره کشور و زعامت امور مسلمین توسط ولی فقیه تنها برای خود آنان حجت بوده و اعلام آن به مقلدان هیچ حجیتی ندارد.

اما در سال های اخیر موضوع رویت هلال در ابتدای ماه مبارک رمضان و انتهای آن، به دستاویزی برای برخی رسانه های بیگانه مبدل شده تا با استناد به آن از اختلاف میان علما و بزرگان فقاهت با حکومت خبر داده و از همین راه به خیال خود توطئه ای عظیم در دل جمهوری اسلامی را کشف کنند.

اما این رسانه ها غافل از آنند که موضوع رویت هلال مسئله ای کاملا علمی و فقهی است که در بلندای تاریخ تشیع همواره با اختلاف نظر مراجع تقلید همراه بوده است. حتی در زمان حضرت امام نیز بعضی از علما ومراجع نظری خلاف نظر رهبر فقید انقلاب در موضوع رویت هلال داشتند که این مسئله هیچ گاه به زمینه ای برای اختلاف و حاشیه سازی نمی انجامید.

بر اساس این گزارش، علت اصلی برخی اختلافات علمی در رویت هلال در سال های اخیر مبانی فقهی مد نظر مقام معظم رهبری است که بر پایه آن همان گونه که در "اجوبه الاستفتائات" آمده است درباره چشم مسلح وغیر مسلح و تفاوت نداشتن این دو در رویت هلال می فرمایند: "رؤیت با وسیله، فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند." همچنین، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوال درباره اختلاف احتمالی علمای یک بلاد در زمینه رویت هلال می فرمایند: "اگر حاکم شرعى حکم به ثبوت هلال نماید، حکم وى حجت شرعى براى همه مکلفین است و باید از آن پیروى کنند."
بر این اساس، مقام معظم رهبری معتقد به اثبات رویت هلال با چشم مسلح و غیر مسلح هستند ولی برخی از مراجع و علما معتقدند که تنها در صورت رویت هلال با چشمان عادی و بدون ابزار علمی چنین موضوعی اثبات می شود. اما بر طبق فتاوای تمامی مراجع تقلید در صورت اعلام رویت هلال توسط حاکم شرع و ولی فقیه بر تمامی مکلفان واجب است که بر این حکم عمل کنند و جایی برای رجوع به فتوای مرجع تقلید خود باقی نمی ماند .

حال، در آستانه حلول هلال ماه شوال امسال عدم رویت هلال توسط دفتر برخی از علما سبب آن گردیده بود تا رسانه های بیگانه خصوصا با توجه به سابقه ناهماهنگی برخی از این علما با احکام حکومتی آن را به دستاویزی برای زیر سوال بردن اتحاد مراجع تقلید و حکومت اسلامی تبدیل کرده و از آن استفاده های سیاسی کنند. این در حالی است که این تفاوت آرا مسئله ای کاملا علمی بوده که در تاریخ هزار و اندی ساله تشیع وجود داشته اما در سال های اخیر به حربه ای سیاسی و نه فقهی و علمی مبدل شده است.
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر
نائب‌رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد در سفرش به نیویورک باز هم خبرساز می‌شود، اظهار داشت: مسائلی مانند اختلافات درباره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌تواند محوریت تحرکات علیه رئیس‌جمهور باشد و باید از طرح این مباحث خودداری کرد.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا،‌ افزود: اخیرا نتایج یک نظرسنجی که توسط یک موسسه آمریکایی انجام شده،‌ منتشر شده است که نکات مثبتی درباره کشور و انتخابات در آن به چشم می‌خورد و چنین شواهدی بیانگر آن است که برخی بحث‌ها مانند مسائل انتخاباتی تمام‌شده هستند.
وی تاکید کرد: البته طبیعی است که گروه‌های مخالف و معاند نظام در فکر حاشیه‌سازی برای سفر احمدی‌نژاد باشند ولی مطمئن هستم که رئیس‌جمهور از فرصت‌های موجود در این سفر مانند گذشته بهره خوبی خواهند برد.
سبحانی‌نیا ادامه داد: با این وجود باید دقت داشت که در این سفر و بخصوص نطق آقای احمدی‌نژاد،‌ با توجه به ضیق وقت،‌ نگاه کارشناسی دقیق‌تری حاکم باشد و اولویت‌ به مسائل کلان، جامع و کاربردی داده شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: مسائل هسته‌ای،‌ بحث ساختار شورای امنیت، بحران جهانی اقتصاد و مسائل خاورمیانه از جمله محورهایی هستند که باید نگاه ایران و نظام به این مسائل تشریح شوند.
وی با اشاره به وجود فرصت‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک در حاشیه این سفر،‌ افزود: در این رویدادها باید هماهنگی‌های بیشتری با کشورهایی مخالف نظام سلطه برای هماهنگی وسیع‌تر و بیشتر صورت گیرد و مواضع نظام به طور دقیق تبیین و ارائه شوند.
نائب‌رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا از جانب دولت،‌ قبل از سفر رایزنی و یا مشورتی با اعضای این کمیسیون صورت گرفته است، گفت: جلسه خاصی نداشتیم و از اعضای کمیسیون هم کسی هیئت دیپلماتیک ایران را همراهی نمی‌کند
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر
در حالی که سایت رجا نیوز از سایت های خبری حامی احمدی نژاد نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس را ناشی از ارائه اطلاعات نادرست به وی اعلام کرده بود، محمدجعفر محمدزاده معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور تصریح کرد: نامه رییس‌جمهور در خصوص دیوان محاسبات بامنطق و استدلال نوشته شده است.

محمدزاده روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص مطالبی که این روزها در خصوص نامه رییس‌جمهور به رییس مجلس و جلوگیری از خارج شمول شدن غیرقانونی دیوان محاسبات از لایحه مدیریت خدمات شهری مطرح است، گفت: در اینکه پرسنل دیوان محاسبات کار سخت و طاقت‌فرسایی در راستای حراست از بیت‌المال دارند شکی نیست اما اگر بناست حق ویژه‌ای به خاطر سختی کار و یا سختی مشاغل به دستگاهی داده شود باید از مسیر قانونی اقدام شود و اگر با مصاحبه‌ها و اظهارات غیرکارشناسی موجب انحراف اذهان از واقعیت مطلب گردیم راه به جایی نمی‌بریم و اجرای قانون هم در کشور سخت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته شده به رییس‌جمهور اطلاعات غلط داده شده نوعی فرافکنی و توهین به رییس‌جمهور است زیرا نامه رییس‌جمهور دقیقا قانونی و با منطق و استدلال نوشته شده است.
محمدزاده در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار ایرنا گفت: بنده به عنوان کسی که با امور مالی محاسباتی آشنایی کامل دارم و می‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم می‌گویم که متاسفانه دیوان محاسبات از یک سال پیش به‌طور ناخواسته وارد فضای تبلیغاتی شده است و شاهد این مدعا هم اوج‌گیری اظهارنظرها در کوران انتخابات بود که به قصد تاثیرگذاری بر روند انتخابات انجام می‌شد نمونه برجسته آن هم قضیه مفقود شدن یک میلیارد دلار از پول نفت بود و دیدیم که چقدر این مساله تیتر اول روزنامه و خبرگزاری‌ها و شاه بیت مبارزات انتخاباتی شد؛ الان ما باید از مسئولان دیوان محاسباتی بپرسیم قضیه یک میلیارد دلار مورد ادعا چه شد.
محمدزاده در ادامه گفت: بی‌تفاوتی عمدی مسئولان دیوان محاسبات به دستور صریح رییس محترم مجلس جناب آقای دکتر لاریجانی مبنی بر بررسی دقیق سریع و صریح این ادعا، دیوان محاسباتی کشور را به عنوان تنها مرجع فنی حسابرسی وابسته به قوه مقننه در آزمونی سخت قرار داد، از طرفی دولتی پاکدست را در معرض اتهام قرار داد و گذشته از اینها مهم‌ترین صف ممیزه دیوان محاسبات یعنی استقلال دیوان موضوع ماده 9 قانون مربوط را هم با چالش مواجه کرد.
محمدزاده در خصوص اطلاع از سرنوشت یک میلیارد واریز نشده به خزانه گفت: بی‌تردید در مدت قریب 10 ماه گذشته جلسات مختلفی با نمایندگان دولت اعم از بانک مرکزی و وزارت نفت برگزار شده و لاجرم پس از قریب دو سال از سپری شدن تقدیم گزارش تفریغ بودجه سال 85 به مجلس و اعلام وصول آن بایستی موضوع تخلف تاکنون به دادسرای دیوان محاسبات کشور برای تعیین متخلف و درجه مشارکت در تخلف ارجاع می‌شد.
وی افزود: با این حال باید علت عدم اعلام نتیجه رسیدگی را علیرغم پاسخ‌های داده شده از سوی وزارت نفت و خزانه‌داری کل جویا شد. بالاخره اگر رسیدگی صورت گرفته باید پرسید عدم اعلام نتیجه علیرغم همه فضاسازی‌ها و درخواست‌ها چیست؟ و اگر رسیدگی صورت نگرفته و یا تکمیل نشده باید پرسید علت اینکه از آن به عنوان "تخلف محرز" یاد شده چیست؟
مدیرکل اسبق روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات با توجه به اعتقاد خود مبنی بر عدم وقوع تخلف در مورد این مساله جنجالی گفت: تنها مرجع انحصاری فنی و محاسباتی جدولی است که به وضوح رابطه مالی و محاسباتی دستگاه‌‌های مرتبط با وصول و ایصال درآمدهای حاصل از فروش نفت خام صادراتی را تبیین می‌نماید. این جدول توسط کارشناسان دیوان مورد تایید قرار گرفته و لازم است همه کسانی که در این زمینه دارای ابهام هستند به اعداد و ارقام مندرج در آن مراجعه کنند یقینا خواهند دید که تسویه حساب فی مابین وزارت نفت و بانک مرکزی به موقع انجام گرفته و صحت روابط وصول و ایصال توسط سازمان حسارسی مورد بررسی و اعلام نظر حرفه‌ای قرار گرفته است.
محمدزاده ادامه داد: این نوع مواجهه دیوان محاسبات با اقدامات پرسنل خدوم آن باعث بروز برخی شبهه‌ها در اذهان عمومی می‌شود مثلا باید پرسید؛ اگر دیوان محاسبات معتقد است به هر دلیل زمان برای رسیدگی کامل کفایت ننموده است آیا برای پاسخگویی به افکار عمومی و رفع ابهام چقدر وقت لازم دارد آیا برای این تسویف ابهام آلود حد یقفی قایل است؟
محمدجعفر محمدزاده در پاسخ به این ابهام که قضیه یک میلیارد و موضوع استثناء کارکنان دیوان محاسبات از قانون خدمات مدیریت کشوری مربوط به دوره قبل است، گفت: اشکالی ندارد مربوط به هر دوره‌ای باشد اما باید اول به این سوال پاسخ داده شود که چرا در دوره قبل با وجود اعلام وصول تفریغ بودجه در مجلس و قرائت خلاصه آن تا این اندازه جنجال‌ساز نشد به نظر من پشت سر این جنجال‌سازی‌ها یک اراده عمدی وجود دارد.

محمدزاده در پاسخ به این سوال که نقش دادسرای دیوان محسابات در این گونه ماجراها چیست؟ گفت: اگر چه به موجب مفاد ماده 46 قانون دیوان محاسبات اختیار و مسئولیت کلیه امور مالی و استخدامی و اداری دیوان محاسبات یا رییس دیوان است اما این اختیار مانع از آن نیست که دادستان محترم دیوان با رعایت ماده 21 قانون دیوان شخصا به موضوع ورود ننموده و نسبت به طرح و تبیین حقیقت که در محاق فرو رفته و ابهام در آن دستمایه تخریب دولت و نظام قرار گرفته مبادرت ننماید؟
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 88/6/30
نظر

*سایت آیت الله العظمی خامنه ای  رهبر عالیقدر جهان اسلام :

عید فطر روز یکشنبه 29 شهریور

دفتر مقام معظّم رهبری در اطلاعیه ای اعلام کرد فردا 29/شهریور ماه/1388 روز اول شوّال المکرّم و عید سعید فطر است.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع عموم مردم شریف ایران می رساند بر اساس گزارش های راصدان مورد وثوق و خبره که از چند نقطه‌ی کشور واصل شده است، رؤیت هلال ماه شوال‌المکرّم شنبه 28/شهریور/1388 مطابق با بیست و نهم رمضان‌المبارک 1430 هجری قمری برای رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای مد‌ظلّه‌العالی محرز گردیده و معظّمٌ له حکم به عید فطر بودن فردا یکشنبه 29/شهریور/1388 فرمودند.
ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمام برادران و خواهران و ملت شریف ایران نماز پُر شکوه عید سعید فطر در سراسر کشور اقامه خواهد شد.
دفتر مقام معظّم رهبری

 

* سایت آیت الله العظمی نوری همدانی :

عید فطر روز دوشنبه 30 شهریور می باشد.

دوشنبه 30 شهریور 1388 - 1 شوال 1430 - 21 سپتامبر 2009

 

*سایت ایت الله العظمی مرحوم فاضل لنکرانی ( توسط فرزند ایشان ):

عید فطر روز یکشنبه 29 شهریور

دوشنبه 30 شهریور 1388 - 2 شوال 1430 - 21 سپتامبر 2009

سوال وجوابی پیرامون روز عید سعید فطر (مناسبت - 29/6/1388)

بسمه تعالی
حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکانه
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات نظر شریف خود را نسبت به روز عید سعید فطر بر طبق مبانی والد راحل حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رضوان الله علیه جهت روشن شدن تکلیف مومنین و کسانیکه بر تقلید از آن مرجع بزرگ باقی مانده اند را ذکر فرمایید . خداوند متعال به جنابعالی عزت عنایت فرماید.

جمعی از مومنین 

بسمه تعالی
با سلام و عرض تحیت و امید مغفرت و پذیرش اعمال در نزد خداوند برزگ و تبریک عید سعید فطر به اطلاع مومنین می رسانم که بر طبق مبانی فقهی مرجع راحل حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رضوان الله علیه روز یکشنبه عید سعید فطر می باشد . توضیح مطلب آن است که اولا معظم له معتقد به تغایر آفاق در مورد رویت هلال نبودند و چنانچه در یکی از نقاط دنیا که با کشور ما مقداری در شب اشتراک داشته باشد رویت هلال شود ، برای ما نیز کفایت می کند و ثانیا رویت با دوربین و تلسکوپ را نیز کافی می دانستند و تردیدی نیست که در ایران و برخی از نقاط دیگر دنیا ماه با ابزار رویت شده است . ثالثا در رویت ماه بین اینکه ماه  قبل از غروب خورشید و یا مقارن با آن و یا بعد از آن غروب کند فرقی قائل نبودند بنابر این سه جهت روشن است که روز یکشنبه اول ماه شوال المکرم می باشد. خداوند این عید بزرگ را بر همه مومنین مبارک و بهترین جوایز و هدایا را نصیب آنان فرماید بحق محمد وآله الطاهرین.

29/6/88     محمد جواد فاضل لنکرانی

 

*سایت آیت الله العظمی مرحوم بهجت :

روز دوشنبه ، مطابق با 30 ( سی ام ) شهریور 1388 عید فطر

بسمه تعالی
ضمن آرزوی قبولی طاعات روزه داران عزیز در ماه مبارک رمضان
به اطلاع می رساند :
بنا به نظر حضرت آیة الله العظمی شیخ علی صافی دامت برکاته ، روز دوشنبه ، مطابق با 30 ( سی ام ) شهریور 1388 عید فطر می باشد .

 

*سایت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

عید فطر روز دوشنبه 30 شهریور می باشد.

نظر معظم له پیرامون عید فطر
با سلام
به اطلاع عموم روزه داران عزیز و میهمانان سفره ضیافت الهی می‌رساند که یکشنبه 29/6/1388به نظر معظم له، عید فطر، ثابت نشده است

پاسخ به یک استفتا

کسانی که امروز روزه خود را افطار کرده‌اند و عید بودن امروز برایشان ثابت نشده باید تا آخر امروز امساک نمایند ( از خوردن و آشامیدن خودداری کنند ) و بعدا قضای آن را به جای آورند.

 

*سایت ایت الله العظمی مکارم شیرازی:

عید فطر روز یکشنبه 29 شهریور

براساس تاریخ ثبت شده در بالای سایت یکشنبه  را عید می داند .

دوشنبه 30 شهریور 1388- -2شوال 1430

 

*سایت آیت الله  العظمی وحید خراسانی :

عید فطر روز دوشنبه 30 شهریور می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
اسعدالله ایامکم
بنابر شهادت شهود موثق غروب امروز یکشنبه 29 شهریور ماه مطابق با 20 سپتامبر، هلال ماه شوال رؤیت شده است. کسانی که اطمینان پیدا کرده بودند که روز یکشنبه عید بوده است و اکنون خلافش برای آنها ثابت شده، کافیست یک روز قضای آن را به جا آورند و کفاره ندارد.

 

 

 

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 88/6/30
نظر
فدائیان خلق، جدا از خلق راهپیمایی کردند

حامیان موسوی با راهپیمایی جداگانه در روز قدس و با طرح شعارهای برخلاف آرمان های این روز، عملکرد منافقین در سال 59 را تکرار کردند. حامیان موسوی که به موازات خیابان راهپیمایان اصلی به راهپیمایی پرداختند با طرح شعارهایی همچون: «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» فاصله خود با متعهدین به امام ، انقلاب و ملت مظلومین فلسطین را به نمایش گذاشتند. در حقیقت اقدام آنها تکرار یک تاریخ بود که در سال 59 منافقین با جداسازی راهپیمایی خود ، عملا راه خود را از ملت جدا کردند. روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ 23 فروردین 59 درباره اقدام راهپیمایی فدائیان خلق در 22 فروردین می نویسد:
«فدائیان خلق، جدا از خلق راه‌پیمایی کردند»
به گزارش خبرنگاران شهری ما، فدائیان خلق برخلاف دستور رئیس جمهور و گروه‌ها و سازمان‌ها و احزاب دیگر، جداگانه دست به راه‌پیمایی زدند.همچنین فدائیان خلق، برخلاف اعلام مسیرها و زمان راه‌پیمایی از طرف ستاد برگزاری راه پیمایی، تکروانه و جدا از خلق، به نمایش سازمانی خود پرداختند.
در کنار راه پیمایی جدا از خلق، چریک های فدائی خلق، گروه‌های کثیری ازمردم، با شعارهای: اسلام پیروز است، چپ و راست نابود است و تا خون در رگ ماست، خمینی رهبر ماست، تظاهرات میکردند.
این نمایش سازمانی، طبق اطلاعیه قبلی، با شرکت گروه های هوادارسازمان، ساعت 9 صبح، از میدان بهارستان شروع شد.

خودکشی یکی از اغتشاشگران در اصفهان

یکی از عوامل اصلی اغتشاشات اخیر دانشگاه صنعتی اصفهان، پس از یک درگیری خانوادگی، اقدام به خودکشی کرد. یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به نام «محمدجواد-پ» اهل گیلانغرب کرمانشاه و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پتروشیمی با پرت کردن خود از پل عابر پیاده واقع دربلوار کشاورز اصفهان اقدام به خودکشی کرد. گفته می شود وی یکی از عوامل اصلی درگیری ها و ناآرامی های خردادماه گذشته دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است. شاهدان عینی اعلام کرده اند که نامبرده که به اتفاق پدرش در منزل یکی از بستگانشان در شهر اصفهان مهمان بوده اند، پس از درگیری و مشاجره با پدرش، در حالتی جنون آمیز به بالای پل عابر پیاده رفته و اقدام به خودکشی می کند.


سبزها از توهم درآمدند!

در حالی که رسانه‌های حامی موسوی مدعی بودند که عدم پخش مستقیم دیدار دو تیم استقلال - استیل‌آذین به دلیل حضور موج سبز(!) در استادیوم آزادی بوده، پخش مستقیم بازی پرسپولیس - راه‌آهن، آنها را از توهم بیرون آورد. شامگاه جمعه 27 شهریور بینندگان تلویزیون منتظر پخش مستقیم دیدار دو تیم استقلال و استیل‌آذین بودند اما این امر به دلیل مشکلات فنی میسر نشد. به دنبال عدم پخش مستقیم این دیدار، رسانه‌های هوادار میرحسین موسوی که به دلیل ناکامی شدید در روز قدس به دنبال مفری بودند مدعی شدند که دلیل عدم پخش مستقیم این دیدار حضور سبزها(!) در استادیوم آزادی بوده است. اما با پخش مستقیم دیدار پرسپولیس - راه‌آهن که با جمعیت تماشاگری بسیار بیشتر در استادیوم آزادی برگزار شد، معلوم گردید که مدعیان موج سبز(!) در توهم مطلق به سر می‌برند و در ورزشگاه آزادی کسی برای آنها تره هم خرد نمی‌کند.

عقب نشینی سازمان مجاهدین از نامه پراتهام

به دنبال مشخص شدن خودربایی دختر جواد امام ، سازمان مجاهدین انقلاب که به این بهانه ، نامه بسیار تندی به رئیس قوه قضائیه نوشته بود ، در نامه دیگری ادعاهای قبلی خود را پس گرفت. در این نامه که به امضای محسن آرمین خطاب به آیت الله آملی نوشته شده ، ضمن اعتراف به کذب بودن ادعای ناپدید شدن عاطفه امام ، در عین حال تلاش شده تا بیانیه قبلی سازمان مجاهدین انقلاب در این باره ، به انحاء مختلف توجیه شود.
محسن آرمین در این نامه ضمن تائید محتوای گفتگوی همسر جواد امام با پارلمان‌نیوز در خصوص اقدام احساسی عاطفه امام،نوشته است: « پیرو نامه سرگشاده مورخ 17/6/88 در باره ماجرای ناپدید شدن دختر آقای جواد امام به اطلاع می‌رساند آن نامه با انگیزه‌های انسان دوستانه و دفاع از حقوق یک عضو سازمان و در پی دو مصاحبه مادر عاطفه امام با رسانه‌های جمعی مبنی بر بازداشت غیر قانونی دخترش و وادار کردن او به اعتراف‌های ناشایست نگارش یافت و اکنون که مشارٌالیها طی مصاحبه‌ای اعلام داشته است ماجرای بازداشت دخترش صحت نداشته و تنها ادعاهای دختری نوجوان بوده است که به انگیزه‌های احساسی و عاطفی نسبت به پدر دربند خود، آن را مطرح کرده است، طبعاً ما نیز به منظور رفع هرگونه شبهه و سوء تفاهمی وظیفه خود می‌دانیم، مطالب مربوط به این موضوع در نامه مذکور را منتفی اعلام می‌‌کنیم.»!
عضو مرکزیت سازمان مجاهدین در عین حال برای توجیه اتهامات قبلی سازمان متبوعش به نظام اسلامی به بهانه ادعای ربوده شدن عاطفه امام ، نوشته است: « در عین حال به گمان ما به این ماجرا باید فراتر از یک حادثه منفرد، همچون یک آسیب‌پذیری نگریست و اندیشید چرا صرفنظر از جماعت معدود طرفدار سینه چاک و نوعاً وابسته به جریان حاکم، جامعه در صحت چنین اخباری کمتر تردید می‌کند و در خوشبینانه‌ترین حالت آن‌ها را وقایعی تصور می‌کند که احتمال وقوعشان منتفی و غیر ممکن نیست. ساده‌ترین پاسخ و در عین حال غلط ترین پاسخ به این پرسش آن است که این آسیب‌پذیری را محصول دست های توطئه و اراده‌های بیگانه دانسته معتقد شویم افکار عمومی، تحت تأثیر تبلیغات سازمان‌یافته و هدفدار دشمن این اخبار را باور می‌کند. همچنین خطرناک‌ترین نتیجه‌گیری از این ماجرا آن است که آن را به مثابه مشت نمونه خروار تلقی کرده بکوشیم به جامعه بباورانیم که کلیه اخبار مشابه درمورد دستگیری‌های غیرقانونی و رفتارهای زشت و غیر اخلاقی در بازداشتگاه‌ها و ... همچون خبر مذکور بی اساس و عاری از صحت است.»
محسن آرمین بدون اشاره به قانون شکنی های آشکار همفکرانش بعد از انتخابات ریاست جمهوری ، حزب متبوع خود را « یک حزب سیاسی قانونی که مصرانه طالب وجود فضای سالم رقابت بر موازین قانونی و اخلاقی است» نامیده و از رئیس قوه قضائیه خواسته است در مسیر اصلاح و استقلال قوه قضائیه این گروه را در کنار خود بداند!