مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/1/31
نظر

حجه الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی امام جمعه اردکان در خطبه های نماز جمعه این هفته با انتقاد شدید از عملکرد صدا و سیمای استان یزد در خصوص پوشش خبری مراسم استقبال ، تشییع و تدفین 5 شهید گمنام در شهرستان اردکان گفت : آنطور که توقع بود عمل نشد .
وی گفت : مجموع خبر پخش شده در خصوص تشییع و تدفین شهداء در اردکان بسیار کم بوده است ، توقع داشتیم به دلیل گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ، مسئولان صدا و سیما توجه بیشتری نسبت به این مسأله داشته باشند .
امام جمعه اردکان از مسئولین صدا و سیمای استان یزد درخواست کرد بررسی کنند تا ببینند چند خبر از این مراسم پخش شده است ؟ آیا برای خودشان قابل قبول است ؟ اگر قابل قبول نیست بررسی شود که مقصر کیست ؟ آیا فیلمی تهیه نشده بوده و یا تهیه شده ولی پخش نشده است ؟
 حجه الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی گفت : باید فرهنگ شهید و شهادت در جامعه رواج پیدا کند و باید حق شهداء را اداء کنیم .
امام جمعه اردکان با اشاره به تماس برخی از مسئولین صدا و سیمای استان یزد با وی و بیان توضیحاتی در این خصوص گفت : ما از آنچه که انجام شده قانع نشدیم و گلایه خود را داریم و درخواست می کنیم رسیدگی شود .
وی گفت : مسئولین شهرستان هم تذکرات لازم را داده اند و اعتراضات خود را ابلاغ کرده اند تا ان شاالله در آینده موارد مشابه تکرار نشود و حق کسی ضایع نگردد .

منبع : اردکان گویا


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/1/31
نظر

شرایط و نرخنامه در ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/1/31
نظر

هر حرکت حماسی سه ویژگی دارد:

رکن اول حماسه :حضور همه مردم

برای خلق حرکت حماسی  باید تمام افراد در ‎این حرکت حضور داشته باشند.

برای نمونه : در دوران دفاع مقدس امام راحل فرمودند : همه افراد باید در جبهه‎ها حضور داشته باشند. و حضور همه اقشار مردم و مشارکت آنها  باعث خلق حماسه عظیم دفاع مقدس شد.

  اگر بخواهیم عرصه سیاست و اقتصاد کشور تطهیر شود و به نظام و انقلاب آسیبی نرسد باید همه مردم مشارکت و حضور داشته باشند؛ امروز مانند ابتدای انقلاب حتی باید به فرزندان و کودکان خود آموزش بدهیم تا بیایند و در عرصه حضور داشته باشند.

رکن دوم حماسه : حضور همه جانبه و با تمام توان

حضور با تمام توان و امکانات رکن دوم در ‎ایجاد حماسه  می باشد. اگر قرار است حماسه‎ اتفاق بیفتد افراد باید تمام دارایی ، توان و قدرت خود را بیاورند، برخی‎ها تنها قسمتی از دارایی و توان خود را می‎آورند که این امر موجب خلل در مسیر ایجاد حماسه خواهد شد.

برای نمونه : حضرت زهرا(س) د ردفاع از امام زمان خود تمام هستی و دارایی خود را در راه امیرمؤمنان(ع) دادند.

رکن سوم حماسه : در ایجاد حماسه نباید از سرزنش ترسید

رکن سوم در ‎ایجاد حماسه ‎این است که افراد از هیچ سرزنشی نترسند، چرا که وقتی افراد وارد عرصه حماسه می‎شوند مورد سرزنش قرار می‎گیرند؛ حضور حماسی تکلیف است و اگر گوش فرد به سخنان ولی خود باشد به دنبال انجام تکلیف خود بوده و از هیچ سرزنشی نمی‎هراسد.

برای نمونه : متأسفانه برخی از افراد برای ‎این که موقعیت اجتماعی و سیاسی خود را از دست ندهند در فتنه 88 سکوت کردند و سکوت آنها را از دایره حماسه بزرگ مردم ایران در برابر فتنه خارج کرد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 92/1/28
نظر

شهادت، باب گشوده پروردگاربرای قرب الی الله است وساکنین آن کبوتران خونین بالی هستند که درکوچ معنویشان به سمت “عند ربهم یرزقون”به آسمان دل زمینیان  سر می زنند و معنویت و معرفت را روزیشان می سازند ؛ این نعمتی است که برای آن باید سجده شکر به درگاه حق به جای آورد.

به یقین حضورو هبوط 5شهید گمنام که باگذشت نزدیک به 30سال از زمان شهادتشان ،پیکرهای مطهر این عزیزان در شهرستان اردکان به خاک آرمید توفیق عظیم الهی برای مردم این خطه بود که از سوی خود شهیدان به ما هدیه گردید.حضور بی مانند و غیر قابل توصیف مردم ولایتمدار اردکان درمراسم استقبال،تشییع و تدفین پیکرهای مطهر شهدا نشانه قلوب پاک و خدایی این مردم و عشق و ارادتشان به شهدا،نظام و ولایت بود که اجر و پاداش ان در نزد خداورسولش،حضرت زهرا و خود شهدا محفوظ خواهد ماند.

برخود واجب می دانم که با افتخار بر شانه های معرفت مردمی که تابوت های شهدای گمنام را بر دوش خود کشیدند بوسه تقدیر نهاده و دست و قدمهای خدمت نموده در این مسیر را ارج بگذارم .

بدینوسیله ازآحاد مردم این شهرستان،کسبه و بازاریان،هیاتهای عزاداری امام حسین(ع)،موسسات و نهادهای فرهنگی،بسیجیان و همه مسئولینی که با نظر لطف شهدا توفیق خدمت پیدا کردند تقدیرمی نماییم و امیدوارم مکان خاکسپاری شهدای گمنام در این شهرستان به نقطه ای برای وحدت و همدلی و هدایت افکار عمومی به سمت توسعه فرهنگی و دینی تبدیل شود .

منبع: روابط عمومی فرمانداری اردکان


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 92/1/28
نظر

تجمل گرایی در اقتصاد
در اقتصاد اسلامی برخی کارها سبب برکت است، به طور مثال کار خیر و بخشش سبب افزایش سرمایه می شود و برکات آسمان و زمین به واسطه کار خیر حاصل می شود، از سوی دیگر فساد نیز در اثر رفتار انسانی حاصل خواهد شد.
با توجه به مسؤول بودن انسان در برابر طبیعت، در قبال همه گذشتگان و نسبت به آیندگان ،انسان باید در زندگی خود مقتصد باشد، «اقتصاد»  یعنی میانه روی، اعتدال و حساب و کتاب در زندگی داشتن ، انسان مقتصد از تجمل گرایی به معنای استفاده نامطلوب و زیاده روی و درست استفاده نکردن از امکانات و امانات الهی که در اختیار او است، گریزان است.
تجمل گرایی در فرهنگ اسلامی
دلیل اصلی رواج تجمل گرایی و مصرف گرایی در جامعه برمی گردد به اینکه هویت اسلامی و معنا بخشی به زندگی  از سوی ما مسلمانان  در تمام عرصه های زندگی از مبانی و فرهنگ اسلامی اصیل ناشی نمی شود، همچنین به سبب مواجه شدن با رسانه های بیگانه و تاثیر پذیری از فرهنگ بیگانه و نیز نا آشنایی  با فرهنگ اسلامی و همچنین نداشتن دانش و بینش کافی در درست مصرف کردن سبب شده است که دچار مصرف گرایی و تجمل گرایی شویم.
متاسفانه به چیزهایی که در فرهنگ آرمانی ما مورد مذمت قرار گرفته است مبتلا شده‌ایم زیرا با آن‌ها درست آشنا نیستیم و از فرهنگ واقعی و آرمانی خود فاصله داریم، از این رو ما نیازمند بازپروری در بحث تمدنی خود هستیم، و اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم ابتدا باید معارف، آموزه‌ها و فرهنگ اسلامی را به درستی بیاموزیم.
شناخت سبک زندگی مؤمنانه
سبک زندگی مؤمنانه متناسب با اقتضائات امروز جامعه را باید به درستی بشناسیم، گاهی کاری و نحوه رفتاری در یک شرایط حلال است و ایرادی به آن نیست اما در شرایطی دیگر انجام آن کار به صلاح نمی باشد به طور مثال در شرایط تحریم و زمانی که مسلمان ها در مضیقه هستند و مشکلات دارند باید دراین شرایط روحیه برادری و مواسات را در خود زنده نگاه داریم.
در چنین شرایطی نمی توان گفت که چون من دارم و مصرف می کنم حلال است، چه بسا به لحاظ شرایط اجتماعی که برای ما رخ خواهد داد چیزی که در یک زمانی مصرف آن برای ما بلا مانع بوده، اکنون استفاده و مصرف آن اشکال داشته باشد، به طور مثال شرایط زندگی امام صادق(ع) با شرایط زندگی امیر المومنین(ع) از جهات اقتصادی متفاوت بود، از این رو رفتارهای متفاوتی از جهات خوراک و پوشاک را مشاهده می کنیم.
شناخت تکلیف بر اساس شرایط روز
موارد فوق مرتبط است با مباحث فرهنگی و زندگی مؤمنانه داشتن یعنی اینکه انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که در چه شرایطی است و تکلیف او چیست و در عین حال خود را تنها نبیند، اسلام دینی اجتماعی است از این رو باید روحیه اجتماعی داشته باشیم و روحیه برادری، همکاری و تعاون را در خود زنده نگاه داریم.
باید توجه داشت که کاهش روحیه ایمانی در اقشار جامعه به عنوان یکی از پیامد ها و آفت های تجمل گرایی بدین معناست که  تجمل گرایی هم از جنبه فردی و هم جنبه های اجتماعی آسیب رسان است، فردی که مؤمن است به واسطه آن باورها و ارزش ها که در او تجلی پیدا می کند رفتارش در حوزه تجمل گرایی یا عدم آن تبدیل به یک نحو خاص رفتاری می شود.
تجمل گرایی باعث ضعف و سستی در ایمان می شود
وقتی که افراد دچار تجمل گرایی می شوند نشان از ضعف و سستی در ایمان آنان دارد و از نظر اجتماعی هم آسیب رسان خواهند بود، از این رو نارضایتی ها، بدبینی ها، چشم و هم چشمی و نابرابری های اقتصادی ، امنیت اجتماعی جامعه را به خطر خواهند انداخت.
برای جامعه اسلامی پویایی مثل جامعه ایران ما که می خواهد پرچم دار تمدن سازی در جهان باشد ، باید جنبه ها و آثار فردی و اجتماعی حاصل از تجمل گرایی را به درستی شناخته و تمامی پیامدهای اجتماعی که ضایع کننده سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است را آسیب شناسی کند زیرا در صورت غفلت از آن برای نسل های آینده نیز الگوی نامطلوبی را به ارمغان خواهد داشت.
اعتدال در زندگی
نظر کلی اسلام در خصوص زندگی فرد مسلمان و جامعه اسلامی رعایت اعتدال در زندگی است و نه اسراف و تبذیر، از این رو در روایات متعدد اسلامی داریم که اگر انسانی در جامعه سه چیز از جمله امنیت، عدالت و رفاه اقتصادی و معیشتی را داشته باشد گویی تمامی خیرات را به او داده اند.
در روایت آمده است که خوب است انسان خانه خوبی برای آسایش اهل بیت خود و انجام صله رحم تهیه نماید اما اگر این خانه به گونه ای باشد که به سمت و سوی تجمل گرایی و اسراف پیش رود مورد مذمت قرار گرفته است، روح اسلام، روح استفاده کردن بهینه از نعمت ها است و باید در استفاده از نعمات به گونه ای رفتار کرد که هم منجر به آلوده نشدن فضای محیطی شود و هم از آلوده شدن فضای فرهنگی جلوگیری شود.
ضرورت آموزش سبک زندگی اسلامی
اصلی ترین راهکارهای لازم جهت دوری و ترک جامعه از تجمل گرایی این است که این امر برای تک تک افراد جامعه محسوس شود که کار و رفتار مسرفانه و تجمل چیست و چه کاری خوب و چه کاری بد است، از این رو آموزش سبک زندگی اسلامی بسیار موثر است و این از کارکردهای خانواده، رسانه، مطبوعات و نیز روحانیت است.
در واقع باید تغییری در سبک زندگی ما هم از نظر مبانی فکری و فرهنگی و هم از نظر رفتاری ایجاد شود، باید به مرور در سیاست ها طوری برنامه ریزی شود تا زمینه های برخورداری های بی‌رویه نسبت به افراد کاسته شود و در واقع یک توزیع عادلانه به وجود آید.
از سوی دیگر باید در این زمینه فرهنگ سازی شود به گونه ای که به جای اسراف، درست مصرف کردن تبدیل به یک ارزش شود، از این رو ما باید به اصل امر به معروف و نهی از منکر برگردیم و آن را نهادینه کنیم تا از این طریق نیکو بودن و ارزشمند بودن یک کار و نیز نامطلوب بودن کاری دیگر به درستی برای جامعه روشن شود.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 92/1/28
نظر

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشه? ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صله? رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟

چندی پیش مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش فوق را در این باب مطرح کردند،بجاست در کنکاشی عمیق ضمن یافتن جواب پرسشهای فوق مسیری برای سبک زندگی اسلامی بیابیم...


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 92/1/27
نظر

با اینکه پیامبر اکرم (ص) کارهای خانه و بیرون خانه را بین حضرت علی (ص) و حضرت فاطمه (س) تقسیم کرده بودند اما امام علی (ع) فقط به کارهای بیرون از خانه اکتفا نمی کرد بلکه در کارهای خانه هم به کمک همسر خود می رفت و با علاقه و محبتی که نسبت به ایشان داشت، آن حضرت را در کارهای خانه یاری می کرد.
در جلد پنجم کتاب «کافی» از امام صادق (ع) روایت است که فرمودند: «امام علی (ع) برای منزل هیزم جمع کرده و خانه را تمیز می کرد و حضرت فاطمه (س) آرد را آسیاب کرده و آن را خمیر می کرد و نان می پخت». این روایت در جلد سوم کتاب «من لایحضره الفقیه» و جلد دوم کتاب «مناقب» هم نوشته شده است. از این روایت یاد می گیریم که رسیدگی به کارهای خانه فقط بر عهده یک نفر نیست و همه افراد خانواده باید با هم همکاری کنند و به طور دسته جمعی کارهای منزل را انجام دهند. این همکاری بین زن و شوهر، نه فقط فضای صمیمیت و دوستی را بین آنان افزایش می دهد بلکه باعث می شود فرزندان خانواده هم مسئولیت پذیری را یاد بگیرند. به این روش آنها راحت تر و بهتر می توانند مشارکت در کارهای گروهی را بیاموزند. روایت است که روزی پیامبر اسلام (ص) به خانه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) وارد شدند. در همان موقع مشاهده کردند که دختر و دامادشان کنار هم نشسته اند و با همکاری هم جو را آرد می کنند تا نان بپزند. رسول خدا (ص) خطاب به آنها گفتند از بین شما دو نفر کدامیک خسته تر هستید تا من به جای او بنشینم و کار کنم؟ حضرت علی (ع) پاسخ دادند فاطمه خسته تر است. رسول خدا (ص) هم به جای دخترشان نشستند و با هم به آرد کردن جوها مشغول شدند. (بحارالانوار، ج 34).


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 92/1/25
نظر

شهدای گمنام با حماسه ی بی نظیر مردم اردکان در آغوش خاک کویر آرمیدند

به جرات می توان گفت مردم شهید پرور و ولایتمدار اردکان  یکی از بی نظیر ترین همایشهای مردمی را در طول تاریخ این شهر آفریدند.

از ساعت 3 و نیم روز شهادت بانوی گرانقدر اسلام حضرت صدیقه طاهره سیل عظیم مردم اردکان برای وداع با شهدای گمنام و تشییع 5 گلگون کفن دوران دفاع مقدس در خیابانهای این ظهر کویری جاری شد و جامانده های اجساد شهدای گمنام را بر دستان خود تشییع نمودند.

گروههای مختلف مردم ، هیئات مذهبی ، پیر و جوان و زن و مردم همه آمده بودند ، ...

قلم تاب توصیف این حماسه عظیم را ندارد...

و این حماسه بزرگ و حضور ارزشمند در پاس داشت مقام شامخ شهدای گرانقدر کوچکترین انتظاری بود که از مردم دیندار اردکان می رفت...

و مهمتر از آن اشکهایی بود که بر گونه های پیر و جوان جاری بود و شاید برخی از این اشکها ، اشکهای شوقی بود که به پاس میزبانی از 5 نور پاک نصیب این مردم شده بود...

گزارش تصویری از حماسه حضور بی نظیر مردم اردکان و میزبانی لاله های گمنام به روایت وبلاگهای اردکانی:

 

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 92/1/25
نظر

حضور عظیم و غیر قابل وصف مردم شهید پرور اردکان در مراسم استقبال از 5 شهید گمنام ، پاسخ محکمی بود به توهمات برخی از مسئولین و مدعیانی که خود را زبان مردم معرفی می کردند...

آفرین براین همت و شور و میزبانی شما مردم اردکان...

سیل جمعیت عاشق ولایت ، در همایشی بزرگ ورود نسیم دلنواز شهادت را بار دیگر به شهر عالمان و شهیدان دلاور ارج نهادند و با این حضورشان میثاقی دوباره با ولایت بستند...رو

استقبال از شهدای گمنام غروب شنبه و مراسم وداع با این بزرگواران در مصلی ، امامزاده سید نورالدین و پادگان ولیعصر اردکان و با حضور خیل عاشقان تا پاسی از شب برگزار شد.

صبح روز شهادت حضرت زهرا(س) نیز عاشقان شهادت ، با حضور در پارک شهر و محل دفن شهدای گمنام  و با حضور در محل سپاه سابق با شهدای گمنام وداع کردند.

امروز عصر هم ساعت 3ونیم شهدای گمنام بر روی دستان مهربان مردم اردکان تششیع و در میدان امام خمینی(ره) (پارک شهر) به خاک سپرده خواهند شد ، تا قلب تپنده اردکان ، بر مدار ایثار و شهادت زنده و پاینده بماند...

IMG_1977